Kepada semua dermawan, harap kiranya tuan/puan yang mulia menyalurkan sumbangan untuk aktiviti Surau An-Nur SP1 samada melalui tabung surau atau melalui akaun CIMB (Akaun alTijarah), No. Akaun: 16010000007106 atas nama SURAU AN-NUR. Semoga Allah membalas kebaikan tuan/puan dengan kebaikan yang banyak.

2009-11-16

Menyembelih Qurban Adalah Manifestasi Iman

Assalamualaikum ww,
Sahabat2 yang dirahmati Allah, berqurban pada hari raya Aidil Adha dan hari Tasyrik merupakan satu tuntutan iman, terutama bagi orang yang berkemampuan untuk menyembelih binatang ternak dan diagih-agihkan kepada sahabat handai serta jiran tetangga terutama yang kurang berkemampuan.


Sungguh kayaNya Allah SWT, hinggakan kita menyembelih binatang ternak untuk kita makan sendiri dan sedekahkan kepada jiran tetangga pun mendapat pahala yang besar. Begitu mudah dengan hanya RM300 - RM400, kita ambil sepertiga dan dua pertiga lagi kita agih, kemudian Allah menjanjikan ganjaran yang besar di Akhirat nanti. Dalam sebuah hadis dijelaskan oleh Ummul Mukminin, Saidatina A'isyah, Rasulullah s.a.w. bersabda "Sebaik-baik amal anak adam bagi Allah di hari Aidil Adha adalah menyembelih qurban. Di hari kiamat haiwan-haiwan qurban tersebut menyertai anak adam dengan tanduk-tanduknya, tulang-tulang dan bulunya, darah haiwan tersebut diterima oleh Allah sebelum jatuh ke bumi dan akan membersihkan (dosa) mereka yang melakukannya" (H.R. Tirmizi, Ibnu Majah).

Allah SWT berfirman dalam surah alKauthar:
[Ayat : 1] Sesungguhnya Kami telah mengurniakan kepadamu (wahai Muhammad) kebaikan yang banyak.
[Ayat : 2] Oleh itu, kerjakanlah sembahyang kerana Tuhanmu semata-mata, dan sembelihlah qurban
[Ayat : 3] Sesungguhnya orang yang bencikan engkau, dialah yang terputus (dari rahmat Allah).
 
WalLahu a'lam
Harun Noordin

Tiada ulasan:

Catat Ulasan