Kepada semua dermawan, harap kiranya tuan/puan yang mulia menyalurkan sumbangan untuk aktiviti Surau An-Nur SP1 samada melalui tabung surau atau melalui akaun CIMB (Akaun alTijarah), No. Akaun: 16010000007106 atas nama SURAU AN-NUR. Semoga Allah membalas kebaikan tuan/puan dengan kebaikan yang banyak.

2010-10-20

Albaqoroh: 32

Assalamualaikum ww,


Mafhumnya: "(Malaikat itu) menjawab: Maha Suci Engkau Kami tidak mempunyai pengetahuan selain dari apa yang Engkau ajarkan kepada kami; sesungguhnya Engkau jualah Yang Maha Mengetahui, lagi Maha Bijaksana."

Sifat tawadhuk adalah buah dari taqwa. Taqwa (atau takut) tidak akan berhasil tanpa kita mengenal Allah SWT. Jalan 'mudah' untuk mengenal Allah adalah dengan belajar (menuntut ilmu) dan diikut dengan memohon kepada Allah supaya kita mengenaliNya.

Makhluk yang paling mengenali Allah ialah malaikat. Ayat 32 surah alBaqoroh ini menunjukkan betapa tawadhuknya Malaikat kepada Allah. Takutnya Malaikat akan murka Allah SWT kerana mereka mengetahui akibat pendurhakaan itu.

Malaikat juga mengetahui bahawa perbendaharaan ilmu hanyalah milik Allah. Sedangkan manusia masih lagi teraba-raba untuk mengenali Penciptanya. Sehingga ada yang berkata dengan angkuh, bahawa dialah orang yang paling bijak....

Mahasuci Allah yang Maha mengetahui dan Maha Kuat.

WalLahu a'lam
HBN

Tiada ulasan:

Catat Ulasan