Kepada semua dermawan, harap kiranya tuan/puan yang mulia menyalurkan sumbangan untuk aktiviti Surau An-Nur SP1 samada melalui tabung surau atau melalui akaun CIMB (Akaun alTijarah), No. Akaun: 16010000007106 atas nama SURAU AN-NUR. Semoga Allah membalas kebaikan tuan/puan dengan kebaikan yang banyak.

2011-06-16

Peringatan dari Imam Surau An-Nur SP1 - Zuhud

Assalamualaikum ww,

Sahabat-sahabat yang dirahmati Allah,

جَاءَ الرَّجُلُ اِلَى النَّبٍي صلى اللهُ عَليه و سلم فقال : يَا رَسُولُ اللهِ, أَخْبَرَنِي بِعَمَلٍ إِذَا عَمِلَهُ أَحَبَّنِيَ اللهَ وَ أَحَبَّنِيَ النَّاسْ قَالَ : إُزْهُدْ فِي الدُّنْيَا يُحِبُّكَ اللهَ وَ إُزْهُدْ فِيْمَا عِنْدَ النَّاسِ يُحِبَكَ الناَّس.

Mafhum Hadeeth :Abu Abbas, Sahl bin Saad As Siddiq RA berkata:
seorang laki2 datang kepada Rasulullah SAW lalu berkata: ahai Rasulullah SAW tunjukkan kepadaku satu perbuatan yang jika aku mengerjakannya, Aku dicintai Allah dan manusia. Jawab Nabi, "Zuhudlah engkau pada dunia nescaya engkau dicintai Allah dan zuhudlah engkau pada apa yang disisi manusia, nescaya manusia mencintai mu"

( Riwayat Ibnu Majah,Hadis Hassan)

Zuhud bukan bermakna meninggalkan dunia secara keseluruhannya, tetapi zuhud adalah mengawal nafsu dan diri dari bergantung kepad dunia. Zuhud tidak semestinya miskin tetapi orang kaya pun mampu berzuhud dengan mengawal nafsu daripada hanyut dibuai oleh kemewahan dunia.

Ingatlah bahawa kita semua ibarat musafir dari sebuah kapal dan sekarang ini sedang bersinggah di sebuah kepulauan yang bernama “DUNIA”. Dan tugas kita hanya mengumpulkan bekalan untuk perjalanan yang akan datang, maka bersediahan untuk perjalanan yang seterusnya dan jangan sampai terlepas pelayaranmu.

walLahu a'lam

Ustaz Samsudeen
Imam Surau An-Nur SP1

Tiada ulasan:

Catat Ulasan