Kepada semua dermawan, harap kiranya tuan/puan yang mulia menyalurkan sumbangan untuk aktiviti Surau An-Nur SP1 samada melalui tabung surau atau melalui akaun CIMB (Akaun alTijarah), No. Akaun: 16010000007106 atas nama SURAU AN-NUR. Semoga Allah membalas kebaikan tuan/puan dengan kebaikan yang banyak.

2011-08-09

10 Kedua Ramadhan

Assalamualaikum ww sahabat2 yang dikasihi,

Alhamdulillah terlalu cepat masa berlalu dan kini kita telah berada di hari 10 kedua Ramadhan. Maknanya sudah 10 hari berlalu dan semoga kerahmatan Allah kepada kita menjadi kasih sayangNya untuk memberi kita keampunan pada 10 kedua ini.

Firman Allah dalam Surah Albaqoroh:
Mafhumnya: "Bulan Ramadan yang padanya diturunkan Al-Qur'an, menjadi petunjuk bagi sekalian manusia, dan menjadi keterangan-keterangan yang menjelaskan petunjuk, dan perbezaan (antara yang benar dan yang salah). Oleh itu, sesiapa di antara kamu yang menyaksikan anak bulan Ramadan maka hendaklah ia berpuasa dan sesiapa yang sakit atau dalam musafir (lalu ia berbuka) maka (wajib baginya berpuasa) sebanyak hari yang ditinggalkannya itu pada hari-hari yang lain. Allah menghendaki kemudahan bagimu, dan tidak menghendaki kesukaran bagimu. Dan supaya kamu cukupkan bilangan puasa (sebulan Ramadan), dan supaya kamu membesarkan Allah kerana mendapat petunjuk-Nya, dan supaya kamu bersyukur."

Menjadi amalan di mana-mana umat Islam menghidupkan Ramadhan dengan alQuran, samada membacanya dalam qiamullail atau bertadarrus. Ini adalah amalan yang mulia dan hebat yang perlu diteruskan sehingga selepas Ramadhan nanti..

Di bulan yang barokah ini, amat penting untuk kita memahami hikmah berpuasa disamping mengetahui perkara-perkara yang membatalkan puasa dan pahala puasa itu. Mungkin ramai di kalangan kita yang tidak mengambilkira perkara-perkara yang membatalkan pahala puasa itu, sehingga menjadilah ia hanya mendapat lapar dan dahaga saja.

Wallahu a'lam
Pengerusi


Tiada ulasan:

Catat Ulasan