Kepada semua dermawan, harap kiranya tuan/puan yang mulia menyalurkan sumbangan untuk aktiviti Surau An-Nur SP1 samada melalui tabung surau atau melalui akaun CIMB (Akaun alTijarah), No. Akaun: 16010000007106 atas nama SURAU AN-NUR. Semoga Allah membalas kebaikan tuan/puan dengan kebaikan yang banyak.

2011-08-09

Tazkirah Dari Imam Surau Annur SP1 - Rezeki

Assalamualaikum ww sahabat2 yang dikasihi,

Adapun rezeki itu ada dua macam: yang pertama sebagai ibtilaa (cobaan) dan yang kedua sebagai ishthifa (pilihan).

 
Rezeki yang sebagai cobaan adalah rezeki yang tidak ada hubungan apapun dengan Allah. Bahkan rezeki yang satu ini membuat manusia semakin jauh dari Allah, sampai akhirnya dia binasa. Ke arah inilah Allah ta'ala telah mengisyaratkan seperti dalam Surah Almunafiqun:


Wahai orang yang beriman! Janganlah kamu dilalaikan oleh harta benda kamu dan anak-pinak kamu daripada mengingati Allah. Dan (ingatlah), sesiapa yang melakukan demikian, maka mereka itulah orang yang rugi.
Rezeki yang sebagai ishthifa adalah rezeki yang diperuntukkan bagi Allah. Allah akan jadi pelindung bagi orang-orang seperti itu. Dan segala sesuatu yang ada pada mereka, mereka anggap sebagai milik Allah semata. Dan hal itu mereka buktikan dari amal perbuatan mereka.

Lihatlah keadaan para sahabat Rasulullah saw ketika masa cubaan tiba, maka segala sesuatu yang ada pada seseorang di antara mereka, semuanya diserahkan di jalan Allah ta'ala. Abu Bakar ra adalah yang paling pertama datang , dengan menyerahkan semua milik beliau. Dan Allah ta'ala telah membalas ganjaran bagi kain tersebut, yakni beliaulah yang pertama telah menjadi khalifah.

Ringkasnya untuk dipenuhi oleh keindahan sejati, kebaikan dan kelazatan rohani, harta yang dapat berguna adalah harta yang dibelanjakan di jalan Allah

Wallahu a'lam
Ustaz Samsudeen
Imam Surau Annur SP1

Tiada ulasan:

Catat Ulasan