Kepada semua dermawan, harap kiranya tuan/puan yang mulia menyalurkan sumbangan untuk aktiviti Surau An-Nur SP1 samada melalui tabung surau atau melalui akaun CIMB (Akaun alTijarah), No. Akaun: 16010000007106 atas nama SURAU AN-NUR. Semoga Allah membalas kebaikan tuan/puan dengan kebaikan yang banyak.

2011-11-27

Cuti Sekolah & Kenduri

Assalamualaikum ww,

Sahabat2 yang dikasihi, sudah 2 minggu anak-anak kita memulakan cuti persekolahan akhir tahun mereka dan di setiap hujung minggu jadual kita dipenuhi dengan undangan kenduri perkahwinan, kesyukuran, aqiqah dan sebagainya.

Samada kita merancang 'percutian' anak-anak atau tidak, perlu kita jengok-jengok juga jadual harian mereka, samada hanya tertumpu kepada TV atau komputer/internet saja. Pengisian yang bermanafaat itu bagi membentuk akhlak anak-anak amat penting. Mungkin kita boleh merujuk kitab Tarbiatul Awlad (pendidikan anak-anak) oleh Sheikh Abdullah Nasih Ulwan atau Syllabus Tarbiah/Usrah Ikhwan Muslimin di mana anak-anak diminta menghafaz alQuran (peringkat awal) dengan Juzuk Amma, Matan Arbain (Hadis 40) susunan Imam Nawawi disamping buku-buku sirah.

Disamping itu ada baiknya jika kita membawa anak-anak ke majlis-majlis kenduri, terutama melibatkan kaum kerabat supaya mereka dapat berkenal-kenalan. Walaupun begitu, suasana kenduri-kendara sekarang juga mempunyai masalahnya seperti pergaulan bebas lelaki dan perempuan, suasana maksiat atau subahat seperti pendedahan aurat dan hiburan yang berlebihan, membazir, menunjuk-nunjuk dan sebagainya. Kita kena terangkan kepada anak-anak perkara ini, jika tidak mereka akan menerima ini sebagai budaya yang 'perlu dilakukan', akhirnya mereka hilang pedoman mana yang baik dan buruk di sisi Islam.

Semasa cuti sekolah ini juga biasa diadakan upacara ber'khatan' bagi anak-anak lelaki. Sudah menjadi budaya kita orang Melayu mng'khatan' anaknya setelah besar (biasanya sebelum masuk ke sekolah menengah). Tetapi elok untuk kita menyegerakannya seumpama baru lahir agar ianya menjadi lebih mudah dan menepati sunnah.

Akhir kata, elakkan pembaziran semasa musim cuti sekolah dan semasa cuti sekolah inilah kita berpeluang membentuk jatidiri anak-anak mengikut acuan Islam sepenuhnya.

Wassalam
Pengerusi

Tiada ulasan:

Catat Ulasan