Kepada semua dermawan, harap kiranya tuan/puan yang mulia menyalurkan sumbangan untuk aktiviti Surau An-Nur SP1 samada melalui tabung surau atau melalui akaun CIMB (Akaun alTijarah), No. Akaun: 16010000007106 atas nama SURAU AN-NUR. Semoga Allah membalas kebaikan tuan/puan dengan kebaikan yang banyak.

2011-12-06

10 Muharram - Hari Asyura

Assalamualaikum ww,

Sahabat2 yang dimuliakan, hari ini 10hb Muharram juga dikenali sebagai Hari Asyura disambut oleh umat Islam dalam berbagai keadaan:
1. Ada yang berpuasa hari ini
2. Ada yang sudah berpuasa semalam
3. Ada yang telah berpuasa sejak 1 Muharram lagi
4. Ada yang tidak berpuasa
5. Ada yang tidak berpuasa kerana kesedihan disebabkan kematian seseorang - seperti Penganut Syiah meratapi hari ini kerana kematian Saiyidina Hussain di Karbala.

Daripada Ibnu Abbas telah berkata : Apabila Rasulullah S.A.W tiba di Madinah maka baginda telah melihat orang Yahudi berpuasa pada hari kesepuluh (Muharram) maka beliau bertanya yang bermaksud : Apakah ini?. Maka jawab mereka : Ini merupakan hari yang baik yang mana pada hari inilah Allah SWT menyelamatkan bani Israel daripada musuh mereka maka nabi Musa berpuasa pada hari ini. Maka sabda Nabi S.A.W : Maka aku lebih layak dengan Musa daripada kamu maka beliau berpuasa pada hari ini. Dan baginda menyuruh untuk berpuasa pada hari ini. (Bukhari, Muslim dan Abu Daud)


Daripada Abdullah bin Ma’bad az-Zamani daripada Abu Qatadah bahawa Nabi S.A.W telah bersabda yang bermaksud : Berpuasa pada hari ‘Asyura (kesepuluh Muharram) sesungguhnya aku mengharapkan atas Allah SWT bahawa Dia akan menghapuskan dosa setahun yang sebelumnya. (Tarmizi)

Daripada Ibnu Shihab daripada Hamid bin Abdul Rahman bahawa dia telah mendengar Mu’awiyah bin Abu Sufian berucap pada hari Asyura tahun haji di atas mimbar : Wahai penduduk Madinah! Dimanakah ulama’ kamu? Aku telah mendengar Rasulullah S.A.W telah bersabda yang bermaksud : Ini adalah hari ‘Asyura dan Allah tidak mewajibkan ke atas kamu berpuasa. Aku berpuasa (pada hari ini) maka sesiapa yang mahu berpuasa berpuasalah dan sesiapa yang mahu (berbuka) maka berbukalah. (Bukhari, Muslim dan Abu Daud)

Semoga Allah menganjari kita dengan kebaikan yang banyak.

WalLahu a'lam

Pengerusi

Tiada ulasan:

Catat Ulasan