Kepada semua dermawan, harap kiranya tuan/puan yang mulia menyalurkan sumbangan untuk aktiviti Surau An-Nur SP1 samada melalui tabung surau atau melalui akaun CIMB (Akaun alTijarah), No. Akaun: 16010000007106 atas nama SURAU AN-NUR. Semoga Allah membalas kebaikan tuan/puan dengan kebaikan yang banyak.

2012-11-12

Selamat Tahun Baru Hijrah 1434

Assalamualaikum ww

Sahabat2 yang dikasihi, kini menjelang tiba tahun 1434H bermakna sudah bertambah usia kita setahun (bermakna makin hampir usia kita ke penghujungnya). Allah SWT menciptakan kita sebagai hambaNya dan untuk mengabdikan diri kepadaNya semata.
Mafhumnya: "Dan Aku tidak menciptakan jin dan manusia melainkan untuk mereka menyembah-Ku." (56: Adz-Dzaariyat)

Salah satu tugas sebagai hamba Allah adalah untuk mentadbir bumi ini. Allah menyediakan matahari dan bulan untuk manusia mengira waktu bagi memudahkan kita mengurus-tadbir kehidupan agar lebih teratur.

Mafhumnya: "Sesungguhnya bilangan bulan-bulan di sisi Allah ialah dua belas bulan dalam Kitab Allah semasa Ia menciptakan langit dan bumi, antaranya empat bulan yang dihormati. Demikianlah agama yang lurus, maka janganlah kamu menganiaya dirimu dalam bulan-bulan itu; dan perangilah kaum kafir musyrik seluruhnya sebagaimana mereka memerangi kamu seluruhnya; dan ketahuilah sesungguhnya Allah beserta orang yang bertakwa. " (36: Attaubah)

Taqwim Hijri
Sesungguhnya sepeninggalan Nabi SAW, umat Islam dipimpin oleh Khalifah arRashidin yakni Abu Bakr, Umar, Usman dan Ali R-anhum yang mempunyai kelebihan sebagai ulama, usahawan, jeneral dan pentadbir yang cekap. Ini dapat dibuktikan oleh Umar semasa mengadakan taqwim (kalender) Islam menggunakan gabungan sistem matahari (syamsiah) dan bulan (qamariah) seperti yang dituntun oleh alQuran. Begitu mudah pengiraan dan tepat. Lebih tepat dari sistem kalender rumawi yang meluas digunakan sekarang.

Amirulmukminin, Umar Ibn alKhattab telah memilih tahun berlakunya Hijrah Nabi SAW sebagai permulaan bagi Taqwim Islam ini. Pastinya tiada seorangpun yang boleh menafikan bahawa hijrah adalah sejarah penting dalam perkembangan Islam.

1434 Hijrah Sudah 1434 tahun Nabi SAW berhijrah dari negeri kelahirannya Makkah, ke Yathrib (kemudian dinamakan Madinah) sebuah kampung yang mempunyai kebun kurma dan mempunyai penduduk dari pelbagai bangsa Arab, Yahudi, Parsi, Rom, Habshah dan sebagainya.
Hijrah adalah fenomena islah dari yang batil kepada yang haq. Keadilan untuk manusia, perjuangan untuk membentuk negara yang melaksanakan hukum dan perintah Tuhan Rabb alJalil.

Semoga tahun ini akan lebih baik dari tahun 1433 dan Allah memberkati kehidupan kita di dunia dan di akhirat.

Wassalam
Pengerusi






Tiada ulasan:

Catat Komen