Kepada semua dermawan, harap kiranya tuan/puan yang mulia menyalurkan sumbangan untuk aktiviti Surau An-Nur SP1 samada melalui tabung surau atau melalui akaun CIMB (Akaun alTijarah), No. Akaun: 16010000007106 atas nama SURAU AN-NUR. Semoga Allah membalas kebaikan tuan/puan dengan kebaikan yang banyak.

2009-06-21

Adab Melihat

Assalamualaikum ww,

Sahabat2 yang dihormati, Islam adalah agama yang sempurna. Kita diajar oleh Nabi SAW tentang adab melihat supaya ianya dalam menjamin kehidupan yang sejahtera. Ada seseorang yang hatinya sihat, ada yang 'sakit', malah ada yang 'nazak' bila berdepan dengan percobaan atau fitnah melihat manusia yang berlainan jenis dengannya, akan menjadikannya hilang kawalan.

Walaupun ramai mengatakan ianya tidak apa tetapi, peraturan Allah tentang hal ini amatlah jelas.

Allah SWT telah menggariskan adab ini di dalam alQuran surah An-nur, ayat 30 - 31:
"Katakanlah (wahai Muhammad) kepada orang lelaki yang beriman supaya mereka menyekat pandangan mereka, dan memelihara kehormatan mereka. Yang demikian itu lebih suci bagi mereka; sesungguhnya Allah Maha Mengetahui tentang apa yang mereka kerjakan."
"Dan katakanlah kepada perempuan-perempuan yang beriman itu supaya menyekat pandangan mereka (daripada yang diharamkan) dan memelihara kehormatan mereka; dan janganlah mereka menzahirkan perhiasan tubuh mereka kecuali yang zahir daripadanya; dan hendaklah mereka menutup belahan leher bajunya dengan tudung kepala mereka dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka melainkan kepada suami mereka....."

Ini adalah dalil yang qat'ie dan hanya kekuatan imanlah yang menentukan kesanggupan kita beramal dengan peraturan ini.

Semoga Allah mengampunkan dosa-dosa kita yang lampau..

Wassalam

HBN

Tiada ulasan:

Catat Ulasan