Kepada semua dermawan, harap kiranya tuan/puan yang mulia menyalurkan sumbangan untuk aktiviti Surau An-Nur SP1 samada melalui tabung surau atau melalui akaun CIMB (Akaun alTijarah), No. Akaun: 16010000007106 atas nama SURAU AN-NUR. Semoga Allah membalas kebaikan tuan/puan dengan kebaikan yang banyak.

2010-02-22

Halalan Wa Thoiyibah

Assalamualaikum ww

Sahabat2 yang dirahmati Allah, semalam 21/2/2010 ( 17 Rabi'ulawwal 1431) surau An-Nur SP1 telah mengadakan ceramah umum bertajuk "halalan wa thoiyibah" (halal dan baik). Penceramah adalah Ustaz Mohd Amri Abdullah dari Halal Hub, JAKIM.

Beliau menerangkan konsep halal dalam Islam dan mengupas persoalan halal dan haram terutama dalam makanan, pakaian dan kegunaan harian. Sebagai orang yang terlibat secara langsung dalam pensijilan halal kepada syarikat-syarikat perniagaan, banyak perkara yang selama ini kita, orang awam tidak mengetahuinya dan pensijilan ini bukanlah suatu yang main-main tetapi amat penting sebagai satu kaedah untuk memastikan produk makanan, pakaian dan sebagainya adalah halal dan mengikut syariat.



Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM) menyediakan portal halal di http://www.halal.gov.my/index.php yang boleh digunakan sebagai rujukan kita, umat Islam di Malaysia.

Logo halal yang digunakan dikeluarkan oleh JAKIM adalah menepati piawaian antarabangsa dan di negara-negara asing JAKIM mempunyai 'agen' yang membantu JAKIM mengawasi produk dari negara-negara berkenaan.

Sesungguhnya ilmu yang diberikan oleh Ustaz Mohd Amri, amat berfaeadah untuk kita menghadapi cabaran globalisasi dan kelicikan golongan peniaga/korporat.

WalLahu a'lam

Pengerusi

Tiada ulasan:

Catat Ulasan