Kepada semua dermawan, harap kiranya tuan/puan yang mulia menyalurkan sumbangan untuk aktiviti Surau An-Nur SP1 samada melalui tabung surau atau melalui akaun CIMB (Akaun alTijarah), No. Akaun: 16010000007106 atas nama SURAU AN-NUR. Semoga Allah membalas kebaikan tuan/puan dengan kebaikan yang banyak.

2010-03-01

Memakmurkan Surau An-Nur SP1

Salam,


Sejak kebelakangan ini 'jamaah' Maghrib sudah bertambah hatta Subuh hingga lebih satu sof atas usaha 'Abang Haji' dengan buku 'attendance'nya! Tetapi mereka adalah 'jamaah' yang datang mencari 'rezeki' di negara ini.

Polemik yang ingin dikongsi dan direnungi ialah:

  1. bagaimana untuk beristoqamah waulupun diuji dengan harta, jawatan, bisnes, pangkat, isteri yang cantik, anak-anak dan sebagainya tetapi masih berupaya berjamaah (teringat kisah Tsa'labah bila doa' mohon rezeki luas dan dimakbulkan) tetapi tidak sempat lagi berjamaah bersama Rasulullah saw kerana sibuknya dengan kambingnya yang semakin membiak?
  2. bagaimana menarik kembali jamaah yang kadang kala 'not regular' walhal sebelum ini 'regular'?
  3. bagaimana menarik jamaah 'baru' walaupun mereka sudah lama ahli qariah SP1? (ini tugas yg paling mncabar... teringat masa berlaku 13 Mei & ayat 'terpadam' dalam al quran, lepas itu surau dan masjid segera dimakmurkan (diramaikan)?
  4. adakah menanti umur 40 tahun (arbaun) seperti ayat dalam alquran?... tetapi ramai sudah dalam golongan ini...!
  5. adakah buat program menarik baru orang nak ramai datang ATAU bagi orang ramai datang dulu baru buat program atau selari...?
Wallahu 'alam. Ingatkan diri sendiri juga.!

Dato' Penasihat

Tiada ulasan:

Catat Ulasan