Kepada semua dermawan, harap kiranya tuan/puan yang mulia menyalurkan sumbangan untuk aktiviti Surau An-Nur SP1 samada melalui tabung surau atau melalui akaun CIMB (Akaun alTijarah), No. Akaun: 16010000007106 atas nama SURAU AN-NUR. Semoga Allah membalas kebaikan tuan/puan dengan kebaikan yang banyak.

2010-04-23

Ibu Dan Bapa

Assalamualaikum sahabat2 yang dikasihi,

Kehidupan seorang manusia lahir dari kehidupan manusia lain yang dikenali sebagai ibu dan bapa. Dua orang makhluk ini adalah pencetus kehidupan kepada kita, oleh itu kita ada tanggungjawab kepada mereka seperti difirmankan Allah SWT:
Dan Kami wajibkan manusia berbuat baik kepada kedua ibu bapanya; ibunya telah mengandungnya dengan menanggung kelemahan demi kelemahan (dari awal mengandung hingga akhir menyusunya), dan tempoh menceraikan susunya ialah dalam masa dua tahun; (dengan yang demikian) bersyukurlah kepadaKu dan kepada kedua ibubapamu; dan (ingatlah), kepada Akulah jua tempat kembali (untuk menerima balasan)."
Surah Luqman, Ayat 14

Berbuat baik itu amatlah besar makna dan tanggungjawabnya sehinggakan apa-apa yang tidak dirasakan baik oleh ibu dan bapa maka kita dilarang melakukannya kecuali diminta untuk mensyirikkan Allah dan berbuat maksiat kepadaNya.

Sesungguhnya kitar hidup kita silih berganti dan kita juga akan melalui apa yang dilalui oleh ibu dan bapa kita walaupun qadarnya berbeza-beza.

Firman Allah :

"Kemudian Kami ciptakan air benih itu menjadi sebuku darah beku; lalu Kami ciptakan darah beku itu menjadi seketul daging; kemudian Kami ciptakan daging itu menjadi beberapa tulang; kemudian Kami balut tulang-tulang itu dengan daging. Setelah sempurna kejadian itu, Kami bentuk dia menjadi makhluk yang lain sifat keadaannya. Maka nyatalah kelebihan Allah sebaik-baik Pencipta.
Kemudian, sesungguhnya kamu sesudah itu akan mati.

Kemudian, sesungguhnya kamu akan di bangkitkan hidup semula pada hari Kiamat."
Surah Almu'minun Ayat 14 - 16.

WalLahu a'lam
Harun Noordin

Tiada ulasan:

Catat Ulasan