Kepada semua dermawan, harap kiranya tuan/puan yang mulia menyalurkan sumbangan untuk aktiviti Surau An-Nur SP1 samada melalui tabung surau atau melalui akaun CIMB (Akaun alTijarah), No. Akaun: 16010000007106 atas nama SURAU AN-NUR. Semoga Allah membalas kebaikan tuan/puan dengan kebaikan yang banyak.

2010-07-27

Al-Fatihah:1

Assalamualaikum ww sahabat2 yang dimuliakan,

Mafhumnya: Dengan nama Allah yang Maha Pemurah Maha Penyayang.

Ini adalah ayat pertama dalam surah alFatihah dan juga alQuran. Satu ayat yang amat menarik dalam initipati pengabdian kepada Allah. Jika agama-agama lain cuba memperkenalkan 'tuhan' mereka dengan pelbagai bentuk dan rupa sebagai tanda kekuasaan 'tuhan' mereka manakala penganut Kristian menyeru kepada agama mereka dengan menyebut kasih-sayang Jesus yang 'berkorban' untuk kebaikan umatnya. Tetapi Islam yang ajarannya berasaskan alQuran dan Petunjuk Nabi SAW menyatakan secara jelas bahawa Allah itu bersifat arRahman dan arRahim (Maha Pemurah dan Maha Penyayang) sebagai pelajaran asas yang perlu difahami.

Dengan nama (sifat) Allah yang arRahman dan arRahim inilah kita mendapat hidayah, kehidupan dan kebahagiaan. Umat Islam diminta supaya menyebut nama Allah ini dalam semua perkara kebaikan yang dilakukan dalam semua aktiviti kehidupan. Memahami benar2 akan nama dan sifat Allah ini akan tenteram jiwa, walaupun kita pernah melakukan kesalahan/kezaliman yang besar, walau bagaimanapun makhluk yang dizalimi pastinya menuntut balasan di akhirat nanti (jika balasan yang setimpal tidak dilaksanakan di dunia ini lagi).

Bertuahlah kita yang dapat beriman dengan Zat yang sebenar-benarnya Maha Pemurah dan Maha Penyayang.

Wallahu a'lam
HBN

Tiada ulasan:

Catat Ulasan