Kepada semua dermawan, harap kiranya tuan/puan yang mulia menyalurkan sumbangan untuk aktiviti Surau An-Nur SP1 samada melalui tabung surau atau melalui akaun CIMB (Akaun alTijarah), No. Akaun: 16010000007106 atas nama SURAU AN-NUR. Semoga Allah membalas kebaikan tuan/puan dengan kebaikan yang banyak.

2009-03-08

Maulid Nabi SAW


Assalamualaikum, sahabat2 yang dikasihi,

Menjadi kebiasaan di negara kita ini pada 12 Rabi'ul-awwal setiap tahun kita menyambut hari kelahiran Nabi SAW. Walaupun khilaf ulama tarikh menentukan tarikh sebenar kelahiran Nabi SAW tetapi yang pasti Nabi SAW telah lahir pada hari Isnin berdasarkan hadis Nabi SAW.

Dipercayai secara umum, Muhammad Bin Abdullah Bin Abdul Mutallib telah dilahirkan pada musim bunga Tahun Gajah pertama (50 hari selepas peristiwa tentera bergajah Abrahah ingin menyerang Kaabah). Bersamaan 22 April 570M sebelum terbit matahari, atau pada 12 Rabi'ul-awwal 40 tahun sebelum kerasulan. Sungguh pun begitu ada yang mengatakan tarikh kelahiran Nabi SAW ini pada, 8 atau 9 atau 10 Rabi'ul-awwal. Jumhur mengatakan 9 Rabi'ul-awwal kerana ianya pada hari Isnin.

Bukan tarikh kelahiran yang penting untuk seorang Nabi tetapi risalah yang dibawa oleh baginda. Ar-risalah ini telah disokong dan diamalkan oleh generasi sahabat, tabien, dan pengikut baginda seterusnya mampu mentadbir dunia ini lebih 1200 tahun hanya pada 29 Okt 1923 apabila Mustafa Kamal mengistiharkan Turki menjadi republik menandakan kejatuhan khalifah Othmaniah.

Oleh itu, marilah kita sama-sama berazam untuk mengamalkan risalah Nabi SAW yang dibawanya baginda melalui Alquran dan Assunnah. Nabi ingatkan kita, jika kita berpegang dengan kedua-dua ini maka kita tak akan sesat selama-lamanya. Manakala Allah mengingatkan kita golongan penentang tidak akan redho kepada kita jika kita ingin mengamalkannya.

Oleh itu menjadi tanggungjawab kita:
1. mengetahui dan mengimani akan alquran dan assunnah ini
2. belajar untuk memahaminya
3. melaksanakannya dalam kehidupam
4. menyebarluaskan pengamalannya ke seluruh pelosok alam.

Inilah titik-tolak sambutan yang paling sesuai kita mulakan pada sambutan maulid Nabi Muhammad SAW ini.

WalLahu a'lam
Harun Noordin

Tiada ulasan:

Catat Ulasan