Kepada semua dermawan, harap kiranya tuan/puan yang mulia menyalurkan sumbangan untuk aktiviti Surau An-Nur SP1 samada melalui tabung surau atau melalui akaun CIMB (Akaun alTijarah), No. Akaun: 16010000007106 atas nama SURAU AN-NUR. Semoga Allah membalas kebaikan tuan/puan dengan kebaikan yang banyak.

2009-03-05

Program Surau

Assalamualaikum

Sahabat2, yang dikasihi.
Malam tadi Dato' Penasihat menerima panggilan telefon dari JK Surau SP8 memaklumkan program sambutan maulid Nabi SAW, akan di adakan perarakan di Jalan Saujana Puchong. Insya Allah malam ini kita bincang tentang penglibatan kita dalam program ini.

Subuh Ahad lalu telah diadakan kuliah subuh dan sambutannya amat menggalakkan, Ustaz Zulkifli menerangkan batas-batas hukum yang perlu kita patuhi. Perlu diingat yang kita tiada kesempatan untuk menuntut ilmu fardhu ain secara formal, jadi inilah masanya kita menimba ilmu dengan sedikit peringatan di kuliah subuh dan bacaan hadis Nabi SAW selepas solat isya dapat mengisi sedikit kekurangan kita itu.

Isnin malam, sekali lagi Ustaz Zul mengisi slot kelas tajwidnya bagi membetulkan bacaan alquran kita. sebutan yang salah akan menyebabkan makna yang salah dan mengakibatkan bacaan alquran kita juga tidak membawa manafaat tetapi mudhorat.

Kita hanya membiarkan keghairahan menuntut ilmu hanya pada anak-anak sekolah manakala ibubapa terus leka mencari rezeki yang telah disediakankan Allah untuk mereka. Jika berlaku perlanggaran hukum oleh ibubapa (kita) sendiri maka anak-anak akan 'confuse' tentang tindakan kita, yakni apa yang kita lakukan tanpa ilmu dan ajaran yang mereka terima.

Semoga usaha pihak surau mengadakan program ilmu ini dapat terus ditingkatkan dan Allah memberi kita ganjaran terhadapnya.

WalLahu a'lam

Harun Noordin

Tiada ulasan:

Catat Ulasan