Kepada semua dermawan, harap kiranya tuan/puan yang mulia menyalurkan sumbangan untuk aktiviti Surau An-Nur SP1 samada melalui tabung surau atau melalui akaun CIMB (Akaun alTijarah), No. Akaun: 16010000007106 atas nama SURAU AN-NUR. Semoga Allah membalas kebaikan tuan/puan dengan kebaikan yang banyak.

2009-09-08

Ramadhan Bulan AlQuran

Assalamualaikum ww,

Sahabat2 yang dirahmati Allah, alQuran dan Ramadhan tidak dapat dipisahkan kerana turunnya alQuran berlaku pada malam Ramadhan. Ini difirmankan Allah sendiri dalam alQuran:

Al-baqarah [Ayat : 185]

Bulan Ramadan yang padanya diturunkan Al-Qur'an, menjadi petunjuk bagi sekalian manusia, dan menjadi keterangan-keterangan yang menjelaskan petunjuk, dan perbezaan (antara yang benar dan yang salah).....
 
 Ali-imran [Ayat : 3]

Ia turunkan kepadamu Kitab Suci (Al-Qur'an) dengan kebenaran, yang mengesahkan isi Kitab-kitab Suci yang telah diturunkan dahulu daripadanya, dan Ia juga yang menurunkan Kitab-kitab Taurat dan Injil.
 
Ali-imran [Ayat : 7]

Dialah yang menurunkan kepadamu (wahai Muhammad) Kitab Suci Al-Qur'an. Sebahagian besar dari Al-Qur'an itu ialah ayat-ayat "Muhkamat" (yang tetap, tegas dan nyata maknanya serta jelas maksudnya); itulah ibu (atau pokok) isi Al-Quran. Dan yang lain lagi ialah ayat-ayat "Mutasyaabihaat" (yang samar-samar, tidak terang maksudnya). Oleh sebab itu (timbullah faham yang berlainan menurut kandungan hati masing-masing) - adapun orang yang ada dalam hatinya kecenderungan ke arah kesesatan, maka mereka selalu menurut apa yang samar-samar dari Al-Qur'an untuk mencari fitnah dan mencari-cari Takwilnya (memutarkan maksudnya menurut yang disukainya). Padahal tidak ada yang mengetahui Takwilnya (tafsir maksud yang sebenar) melainkan Allah.
 
Al-maidah [Ayat : 44]

.....Oleh itu janganlah kamu takut kepada manusia tetapi hendaklah kamu takut kepada-Ku; dan janganlah kamu menjual ayat-ayat-Ku dengan harga yang sedikit dan sesiapa yang tidak menghukum dengan apa yang telah diturunkan oleh Allah kerana mengingkarinya, maka mereka itulah orang yang kafir.
 
Thoha [Ayat : 2 -5]

Kami tidak menurunkan Al-Qur'an kepadamu supaya engkau menanggung kesusahan.Hanya untuk menjadi peringatan bagi orang yang takut melanggar perintah Allah. Diturunkan dari Tuhan yang menciptakan bumi dan langit yang tinggi. Iaitu Allah Ar-Rahmaan, yang bersemayam di atas Arasy.

Al-hasyr[Ayat : 21]

Sekiranya Kami turunkan Al-Qur'an ini ke atas sebuah gunung, nescaya engkau lihat gunung itu tunduk serta pecah belah kerana takut kepada Allah. Dan contoh perbandingan ini Kami kemukakan kepada umat manusia,upaya mereka memikirkannya.
 
Al-muzammil [Ayat : 2-4]

Bangunlah (sembahyang Tahajjud) pada waktu malam, selain dari sedikit masa (untuk berehat). Iaitu separuh dari waktu malam, atau kurangkan sedikit dari separuh itu. Ataupun lebihkan (sedikit) daripadanya; dan bacalah Al-Quran dengan Tartiil.

Alquran adalah mu'jizat yang agung dan akan berkekalan sehingga hari kiamat yang akan menjadi rujukan kepada kita umat yang mengaku beriman kepada Allah.

WalLahu 'alam

Harun Noordin

Tiada ulasan:

Catat Ulasan