Kepada semua dermawan, harap kiranya tuan/puan yang mulia menyalurkan sumbangan untuk aktiviti Surau An-Nur SP1 samada melalui tabung surau atau melalui akaun CIMB (Akaun alTijarah), No. Akaun: 16010000007106 atas nama SURAU AN-NUR. Semoga Allah membalas kebaikan tuan/puan dengan kebaikan yang banyak.

2009-09-28

Syawal 1430

Assalamualaikum ww


AlhamdulilLah kita telah berada di bulan Syawal 1430H dan setelah sebulan menjalani tarbiah ruhiyah yang begitu mengasyikkan sehinggakan ada yang tak pernah memegang alQuran pada sebelas bulan yang lalu telah mendakapnya semula. Hampir setiap malam mengadakan qiamullail dengan 23 rakaat solat sunat tarawikh tanpa henti. Tangan ringan menghulur bantuan dan derma serta disudahi dengan mengeluarkan fitrah dengan rela hati.

Bila hari raya tiba kita sibuk dengan ucapan minta maaf merendah diri untuk berpeluk-pelukan tanda ukhuwah. Saudara yang jauh dijengah dan yang menziarah dihidangkan dengan juadah yang tidak pernah kita sediakan dalam tempih 11 bulan yang lalu!

Di malam 1 Syawal kita mengumandangkan takbir dan tahmid memuji Allah dan ada yang sebak dan sayu merasa akan kekerdilan diri akibat penyucian yang dilakukan dalam tempoh sebulan Ramadhan dan ianya tidak akan berlaku tanpa Ramadhan! Adakah kita akan menitis air mata sekarang ketika bertakbir? Sudah tentu sukar tetapi kerana tarbiah yang dilakukan dalam sebulan Ramadhan hati kita jadi lunak dan lembut. Membesarkan Allah bermakna mengecilkan dan merendahkan diri sendiri dan semua makhluk lainnya. Bukan senang kita hendak membuang ego dan bangga diri.....

Ini semua kesan dari nikmat Islam dan Iman yang dianugerahi Allah kepada kita, teruskan amalan baik di bulan Ramadhan untuk 11 bulan mendatang sesungguhnya puasa 6 hari di bulan Syawal itu satu sunnah dan ziarah menziarahi juga suatu sunnah. Allahu Akbar waliLahilhamd.


WalLahu a'lam

Pengerusi

Tiada ulasan:

Catat Ulasan