Kepada semua dermawan, harap kiranya tuan/puan yang mulia menyalurkan sumbangan untuk aktiviti Surau An-Nur SP1 samada melalui tabung surau atau melalui akaun CIMB (Akaun alTijarah), No. Akaun: 16010000007106 atas nama SURAU AN-NUR. Semoga Allah membalas kebaikan tuan/puan dengan kebaikan yang banyak.

2010-05-30

Hilangnya Akhlaq

Assalamualaikum ww,
Sahabat2 yang dikasihi, nabi SAW telah meninggalkan 2 perkara penting sebagai pedoman hidup kita. Satu hadis diriwayatkan oleh Imam Malik:



Nabi mengajar kita berakhlaq dengan akhlaq yang mulia antaranya menutpi keburukan (aurat) kita dari penglihatan orang lain. Islam mengajar perkara ini bagi memastikan keselamatan kita terjamin dan pematuhan peraturan ini merupakan satu dari natijah iman.






Umat Islam terikut-ikut golongan bukan Islam semasa mandi manda di pantai dengan menanggalkan penutup aurat mereka. Ada yang lebih sayangkan 'kain' mereka dari terkena simbahan ombak sehingga menyelak kain mereka sampai terbuka aurat. Mereka tidak menghiraukan perintah Allah supaya menjaga aurat dan ini adalah satu dari akhlaq yang mudah sangat dilupakan.

WalLahu a'lam
Harun Noordin

Tiada ulasan:

Catat Ulasan