Kepada semua dermawan, harap kiranya tuan/puan yang mulia menyalurkan sumbangan untuk aktiviti Surau An-Nur SP1 samada melalui tabung surau atau melalui akaun CIMB (Akaun alTijarah), No. Akaun: 16010000007106 atas nama SURAU AN-NUR. Semoga Allah membalas kebaikan tuan/puan dengan kebaikan yang banyak.

2009-10-20

Bulan Zulkaedah

Assalamualaikum ww,
Sahabat2 yang dimuliakan, bulan Zulkaedah adalah salah satu bulan haram (Zulkaedah, Zulhijjah, Muharram dan Rajab). Kalau diperhatikan 3 bulan haram yang bersambung ini berkaitan dengan ibadah haji di mana menjadi amalan sejak zaman jahiliah keselamatan jamaah haji adalah terjamin. Zulkaedah - bulan pergi ke Makkah, Zulhijjah - bulan menunaikan haji dan Muharram - masih ada yang dalam perjalanan pulang dari menunaikan haji. Bulan-bulan yang haram adalah bulan gencatan senjata, di mana kedamaian dapat dirasai oleh semua makhluk. Ini dapat diperhatikan dalam manasik haji itu sendiri.



Sesungguhnya bilangan bulan disisi Allah ialah dua belas bulan, dalam ketetapan Allah di waktu Dia menciptakan langit dan bumi, diantaranya empat bulan haram…” (QS. At Taubah:36).


Di antara peristiwa penting yang berlaku di zaman Nabi SAW:
  • Peperangan Bani Quraizah pada tahun 5H
  • Perjanjian Hudaibiyah dan Bai'aturridwan pada tahun 6H
  • 25 Zulkaedah 10H, Nabi SAW berangkat ke Makkah untuk menunaikan Haji (Haji ini dikenali sebagai Haji Wida'/selamat tinggal keraa beberapa bulan selepas itu Baginda SAW pun wafat. Baginda disertai oleh 10,000 Sahabat-sahabat dan khutbah Baginda semasa Haji ini jelas menunjukkan yang baginda telah menyempurnakan tugas kerasulannya.
WalLahu a'lam
HBN

Tiada ulasan:

Catat Ulasan