Kepada semua dermawan, harap kiranya tuan/puan yang mulia menyalurkan sumbangan untuk aktiviti Surau An-Nur SP1 samada melalui tabung surau atau melalui akaun CIMB (Akaun alTijarah), No. Akaun: 16010000007106 atas nama SURAU AN-NUR. Semoga Allah membalas kebaikan tuan/puan dengan kebaikan yang banyak.

2009-10-17

Hari Terakhir di Bulan Syawal

Assalamualakum ww,

Kita berada di hari-hari terakhir di bulan Syawal 1430H, entah dapat atau tidak bertemu dengannya di tahun hadapan. 1 Syawal adalah hari merayakan kemenangan setelah menjalankan ujian memperkasakan diri selama 1 bulan di bulan Ramadhan.

Kini Syawal diisi dengan majlis sambutan hari raya dan jamuan hampir dimana-mana. Undangan demi undangan diterma untuk majlis 'rumah terbuka' dengan menu makanan/hidangan yang hampir sama, ianya menjadi satu tradisi yang harus tetapi bukanlah ada paksaan oleh agama dalam melakukannya.


Segalanya bergantung dengan niat, janganlah ada yang rasa amat kecewa kerana tidak dapat mengadakan 'rumah terbuka' kerana Allah memberi kita ruang yang cukup luas untuk mengadakan jamuan kerana ini termasuklah sebahagian dari amalan mulia. Sabda Nabi SAW, "Sekiranya kamu beriman dengan Allah dan hari akhirat, maka muliakanlah tetamu". Menjamu kepada tetamu termasuklah dalam adab memuliakan tetamu walaupun dengan seteguk air. Tuan rumah yang menjamu tetamu walaupun dia sendiri tidak beroleh cukup makanan amat dihargai oleh Allah SWT.

Bertamu dan menjamu bukan hanya di bulan Syawal tetap lakukanlah juga di bulan-bulan yang lain.Islam mengadakan 5 hari setahun sebagai hari raya, walLahu a'lam.

Wassalam
Harun Noordin

Tiada ulasan:

Catat Ulasan