Kepada semua dermawan, harap kiranya tuan/puan yang mulia menyalurkan sumbangan untuk aktiviti Surau An-Nur SP1 samada melalui tabung surau atau melalui akaun CIMB (Akaun alTijarah), No. Akaun: 16010000007106 atas nama SURAU AN-NUR. Semoga Allah membalas kebaikan tuan/puan dengan kebaikan yang banyak.

2009-10-12

Sakit itu Kafarah Dosa

Assalamualaikum ww,
Sahabat2 yang dirahmati Allah, kekadang kita diuji oleh Allah dengan rasa sakit, takut, kemiskinan, lapar dan sebagainya. Dan kelebihan orang yang beriman adalah: jika ditimpa musibah dia bersabar dan jika diberi nikmat ia bersyukut.

Kesakitan yang dialami tidak sia-sia kerana nabi SAW bersabda, "Tidaklah orang Muslim ditimpa cubaan berupa penyakit atau lainnya, melainkan Allah menggugurkan keburukannya, sebagaimana pohon yang menggugurkan daunnya.” (HR. Bukhari-Muslim)

Rasulullah menziarahi Salman al-Farisi yang terbaring sakit. Rasulullah bersabda. “Sesungguhnya ada tiga pahala yang menjadi kepunyaanmu di kala sakit: Engkau sedang mendapat peringatan dari Allah SWT, doamu dikabulkan-Nya, dan penyakit yang menimpamu akan menghapuskan dosa-dosamu.”


Rasulullah pun melarang untuk mencela penyakit. Ketika Ummu Saib sakit demam dan mencela penyakit yang menimpanya, Nabi bersabda. “Janganlah kamu mencela demam. kerana sesungguhnya demam itu menikis kesalahan anak cucu Adam sebagaimana bara api mengikis keburukan besi.” (HR. Muslim)

Berubat adalah tanggungjawab dan wajib dilaksanakan, berubat yang paling perlu diutamakan adalah dengan bersabat dan bersolat (doa). Firman Allah yang bermaksud: “ Mintalah pertolongan dengan Allah dengan sabar dan mengerjakan solat”. ( Al-Baqarah, 153). Membaca alQuran juga adalah penwar kepada penyakit.

Selanjutnya berjumpa tabib/doktor adalah diperlukan sebagai ikhtiar untuk berubat dan juga bagi mengelakkan penyakit dari bertambah teruk.

Mohon belas dari Allah yang Maha Penyayang agar segala penyakit yang menghurungi kita dijauhkan dengan segera. Ya Allah berilah kesembuhan pada badanku, Ya Allah berilah kesembuhan pada pendengaranku, Ya Allah berilah kesembuhan pada penglihatanku...

WalLahu a'lam
Harun Noordin

Tiada ulasan:

Catat Ulasan