Kepada semua dermawan, harap kiranya tuan/puan yang mulia menyalurkan sumbangan untuk aktiviti Surau An-Nur SP1 samada melalui tabung surau atau melalui akaun CIMB (Akaun alTijarah), No. Akaun: 16010000007106 atas nama SURAU AN-NUR. Semoga Allah membalas kebaikan tuan/puan dengan kebaikan yang banyak.

2010-09-05

Albaqoroh:25

Assalamualaikum ww

Mafhumnya: "Dan berilah khabar gembira kepada orang yang beriman dan beramal soleh, sesungguhnya mereka beroleh syurga yang mengalir di bawahnya beberapa sungai; tiap-tiap kali mereka diberikan satu pemberian dari sejenis buah-buahan syurga itu, mereka berkata: Inilah yang telah diberikan kepada kami dahulu; dan mereka diberikan rezeki itu yang sama rupanya, dan disediakan untuk mereka dalam syurga itu pasangan-pasangan / isteri-isteri yang sentiasa bersih suci, sedang mereka pula kekal di dalamnya selama-lamanya."

Secara jelas Allah SWT memberi berita gembira kepada orang-orang beriman dengan alQuran tanpa ragu-ragu dan beramal dengannya, akan ganjari dengan syurga yang menanti. Disifatkan Allah akan syurga itu sungguh menarik pada syahwat. Beberapa ciri syurga yang ada di dalam ayat ini:
1. Ianya merupakan taman
2. Ada sungai yang mengalir di bawahnya (boleh dilihat dan dirasa)
3. ada juga buah-buahan seperti di dunia (dari segi rupa) tetapi sudah pasti rasanya lebih enak/lazat.
4. diadakan pasangan (isteri-isteri) yang sentiasa boleh digauli (tanpa kekotoran dan haid).
5. hidup kekal dalam kegembiraan dan kenikmatan.

Sebelum menjadi penghuni syurga, maka Allah uji manusia dengan kehidupan yang singkat ini supaya hanya yang baik amalnya saja yang dapat mengecapinya.

Ya Allah redhoilah kami akan jannahMu dan jauhilah kami dari nerakaMu, sesungguhnya Engkaulah Pengampun yang Maha Mulia, suka Mengampuni maka ampunilah Kami.... amin.

WalLahu a'lam

Tiada ulasan:

Catat Ulasan