Kepada semua dermawan, harap kiranya tuan/puan yang mulia menyalurkan sumbangan untuk aktiviti Surau An-Nur SP1 samada melalui tabung surau atau melalui akaun CIMB (Akaun alTijarah), No. Akaun: 16010000007106 atas nama SURAU AN-NUR. Semoga Allah membalas kebaikan tuan/puan dengan kebaikan yang banyak.

2010-09-05

Albaqoroh:26

Assalamualaikum ww

Mafhumnya: "Sesungguhnya Allah tidak malu membuat perbandingan apa sahaja, (seperti) nyamuk hingga ke suatu yang lebih daripadanya, kalau orang beriman maka mereka akan mengetahui bahawa perbandingan itu benar dari Tuhan mereka; dan kalau orang kafir pula maka mereka akan berkata: Apakah maksud Allah membuat perbandingan ini? Tuhan akan menjadikan banyak orang sesat dengan perbandingan itu, dan menjadikan banyak orang mendapat petunjuk dengan sebabnya; dan Tuhan tidak menjadikan sesat dengan perbandingan itu melainkan orang yang fasik;"

Tinggal beberapa hari lagi kita akan meninggalkan bulan Ramadhan alMubarak tahun ini, entah sampai atau tidak umur kita hingga Ramadhan tahun hadapan. Ramadhan adalah madrasah tarbiah yang disediakan oleh Allah untuk orang-orang beriman. AlQuran juga diturunkan pada malam lailatulqadar yang juga pada malam Ramadhan. Di dalam alQuran, Allah memberi perumpamaan yang dianggap remeh oleh golongan yang engkar.

Bandingan seperti nyamuk, lebah, labah-labah, semut dan sebagainya amatlah tepat kerana pada masa kini kajian-kajian yang dijalankan terhadap hidupan ini amat menarik dan penting sekali misalnya:
1. Nyamuk dengan sifat2 serangga menjadi vektor kepada penyakit denggi. Malah nyamuk juga menjadi agen untuk menyebarkan senjata biologi.
2. lebah pula sehingga hari ini manusia tidak mampu menghasilkan produk madu yang dihasilkan oleh lebah. Struktur koloni lebah dikaji secara saintifik. Malah lebah diternak untuk madunya dan juga pendebungaan.
3. kajian saintifik tentang semut juga mendapati pelbagai jenis semut dan mempunyai sistem koloni yang berbeza. Kajin tentang semut juga diperlukan untuk perubadatan terutama bagi semut yang mempunyai bisa.

Semakin berilmu manusia itu, semakin sukar mereka mafikan keagungan kitabulLah ini, kecualilah orang-orang yang telah di'buta'kan penglihatan, di'pekak'kan pendengaran dan ditutup hati untuk memahami kebanaran oleh Allah.

Wallahu a'lam
HBN

Tiada ulasan:

Catat Ulasan