Kepada semua dermawan, harap kiranya tuan/puan yang mulia menyalurkan sumbangan untuk aktiviti Surau An-Nur SP1 samada melalui tabung surau atau melalui akaun CIMB (Akaun alTijarah), No. Akaun: 16010000007106 atas nama SURAU AN-NUR. Semoga Allah membalas kebaikan tuan/puan dengan kebaikan yang banyak.

2010-09-14

Albaqoroh:30

Assalamualaikum ww

Mafhumnya: "Dan (ingatlah) ketika Tuhanmu berfirman kepada malaikat: Sesungguhnya Aku hendak menjadikan seorang khalifah di bumi. Mereka bertanya: Adakah Engkau hendak menjadikan di bumi itu orang yang akan membuat bencana dan menumpahkan darah, padahal kami sentiasa mensucikan-Mu? Tuhan berfirman: Sesungguhnya Aku mengetahui akan apa yang kamu tidak mengetahuinya."

Allahu Akbar Allahu Akbar Allahu Akbar walilLahilhamd. Sudah 4 hari kita menyambut Aidilfitri sungguh Agung dan Besarnya Zat Allah dan Sifat Kasih dan Sayang Allah kepada hambaNya, yakni kita kerana kita hanya diperintahkan berpuasa selama sebulan. Pelbagai ganjaran dan kenikmatan dirasai sepanjang bulan Ramadhan dan 1 Syawal pula kita diperintahkan berbuka. Bagi golongan yang tidak berkemampuan untuk menyediakan makanan, maka menjadi kewajipan untuk orang lain (yang berkemampuan) memberikan makanan (zakat fitrah).

Oleh itu tiada sebab untuk orang yang telah diberikan jiwa taqwa, membiarkan saudaranya kelaparan pada 1 Syawal. Inilah keistimewaan kejadian manusia mukmin yang disertai dengan nafsu dan akal serta diberikan syariat sebagai bekalan dlam menghadapi ujian mentadbir bumi ini. Allah mengurniakan hak mentadbir bumi ini kepada manusia supaya dapat dinilai siapakah yang lebih baik amalan. Walaupun jawatan menjadi Khalifah di mukabumi ini juga 'diingini' oleh Malaikat tetapi Allah tetap memilih manusia kerana kelebihan yang ada pada manusia.

Insya Allah kita teruskan hafazan alQuran kita walaupun mungkin tidak 1 ayat sehari seperti dalam bulan Ramadhan tetapi mencukupilah dari tiada membuat hafazan langsung. Cuma istiqomah kitalah perlu diperteguhkan lagi di luar bulan Ramadhan ini.

WalLahu a'lam
HBN

Tiada ulasan:

Catat Ulasan