Kepada semua dermawan, harap kiranya tuan/puan yang mulia menyalurkan sumbangan untuk aktiviti Surau An-Nur SP1 samada melalui tabung surau atau melalui akaun CIMB (Akaun alTijarah), No. Akaun: 16010000007106 atas nama SURAU AN-NUR. Semoga Allah membalas kebaikan tuan/puan dengan kebaikan yang banyak.

2010-09-01

Albaqoroh:22

Assalamualaikum ww

Mafhumnya: "Dialah yang menjadikan bumi ini untuk kamu sebagai hamparan, dan langit sebagai bangunan; dan diturunkan-Nya air hujan dari langit, lalu dikeluarkan-Nya dengan air itu berjenis-jenis buah-buahan yang menjadi rezeki bagi kamu; maka janganlah kamu mengadakan bagi Allah, sebarang sekutu, padahal kamu semua mengetahui."

Bumi adalah planet yang cantik ada berbilion2 kehidupan di atasnya, ada yang lebih besar dari manusia, ada yang kecil dan seni. Ada hidupan dari jenis tumbuhan dan kesemua hidupan ini dari zat tanah dan air. Manakala matahari diperlukan sebagai sumber tenaga utama. Gas dan udara merupakan pemangkin berlakunya proses kimia bagi membolehkan proses biologi terjadi. Kesemuanya berada dalam keseimbangan. Manusia adalah makhluk perosak utama untuk alam (bumi) ini kerana mereka yang banyak melakukan perubahan yang menyebabkan kerosakan itu.

Haiwan lain dan tunbuhan hidup secara fitrah yang telah ditentukan Allah. Manakala manusia secara fizikal juga berada dalam fitrah tetapi nafsu dan akal manusia tidak seperti haiwan lain kerana dua2 unsur yang ada pada manusia ini boleh berkembang dan menguncup, manakala setiap satu memberi kesan atas satu yang lain.
Undang2 fitrah tidak boleh digunakan kepada manusia kerana nafsu dan akal ini mungkin menjadi tidak terkawal. Cara pengawalannya adalah dengan Syariat yang diturunkan oleh Allah kepada rasul2Nya. Sesungguhnya hanya alQuran sajalah yang sah dan sesuai "valid" sekarang ini sehingga hari akhirat (berlakunya kemusnahan alam ini).

Allah menerangkan kehebatan ciptaanNya dan ketundukan hanyalah untuk Allah yang Maha Pencipta yang telah diakui oleh sekelian makhluk termasuk manusia samada disedari atau tidak. Adalah tidak munasabah jika Allah mempunyai sekutu-sekutu yang lain, jika benar-benar memahami hakikat penciptaan alam ini.

Kembalilah kepada jalan kebenaran.

WalLahu a'lam
HBN

Tiada ulasan:

Catat Ulasan