Kepada semua dermawan, harap kiranya tuan/puan yang mulia menyalurkan sumbangan untuk aktiviti Surau An-Nur SP1 samada melalui tabung surau atau melalui akaun CIMB (Akaun alTijarah), No. Akaun: 16010000007106 atas nama SURAU AN-NUR. Semoga Allah membalas kebaikan tuan/puan dengan kebaikan yang banyak.

2010-09-07

Albaqoroh:28

Assalamualaikum ww

Mafhumnya: "Bagaimana kamu tergamak kufur (mengingkari) Allah padahal kamu dahulunya mati (belum lahir), kemudian Ia menghidupkan kamu; Setelah itu Ia mematikan kamu, kemudian Ia menghidupkan kamu pula; akhirnya kamu dikembalikan kepada-Nya (untuk diberi balasan)."

Hari ini ramai rasanya yang akan berangkat untuk balik ke kampung berhari raya. Begitulah adat kehidupan, walau bagaimana jauh sekalipun pastinya akan balik kekampung juga. Dan kampung sebenar kita adalah di akhirat yang mana setiap dari kita akan pulang juga ke sana. Tetapi dalam ghairah berhari raya, jangan pula tergopoh gapah sehingga niat nak pulang ke kampung di dunia akan menjadi pulang ke kampung akhirat!

Manusia melalui beberapa fasa kehidupan: alam ruh kemudian dibentuk kejadian dalam rahim ibu sebelum ditiupkan ruh itu kepada jasad yang sedang dalam pembentukan kemudiaan kehidupan di dunia ini kemudian alam barzakh kemudian alam mahsyar kemudian alam pembalasan samada di syurga (jannah) atau di neraka (nar).

Mengingati kematian adalah tanda kecerdikan, bagaimana seorang yang mengatakan cerdik sanggup kufur kepada Allah di mana akhirnya semua manusia akan kembali mengadap Rabb al-Jaliil.

Ingatlah hukum Islam meliputi semua hak, samada hak Allah, hak sesama Islam, hak manusia atau hak makhluk. Pelanggaran terhadap hak ini akan menyebabkan seseorang itu melakukan dosa yang akan di balas di akhirat nanti. Jalanraya juga satu hak yang perlu dipatuhi, melanggar kesalahan jalan raya juga satu maksiat kepada Allah! Oleh itu patuhilah peraturan di jalanraya.

WalLahu a'lam
HBN

Tiada ulasan:

Catat Ulasan