Kepada semua dermawan, harap kiranya tuan/puan yang mulia menyalurkan sumbangan untuk aktiviti Surau An-Nur SP1 samada melalui tabung surau atau melalui akaun CIMB (Akaun alTijarah), No. Akaun: 16010000007106 atas nama SURAU AN-NUR. Semoga Allah membalas kebaikan tuan/puan dengan kebaikan yang banyak.

2009-05-08

Allah Maha 'Adil


Assalamualaikum

Sahabat-sahabat yang dimuliakan,
Saya pernah tanyakan definasi "keadilan Tuhan" semasa berusrah pada zaman persekolahan dulu......

Naqib: " akhi, anta masih tak yakin dengan keadilan Allah?".
Saya: "bukan tak yakin, tapi biarlah ada yang dapat menenangkan hati ana ni..."
Naqib: "apa yang anta makan tengahari tadi? "
Saya: "makan nasi biasa (asrama) goreng ayam, sayor dan buah"
Naqib: "anta sedar tak masa makan tu tak semua dapat makanan yang sama, dan ada yang tak larat nak makan?"
Saya: "ana sedar tu, tapi apa kena-mengena dgn orang yang tak dapat nasik langsung dengan orang ada makanan didepan mata dan sedap pulak tu?"
Naqib: "akhi, anta kena tengok dengan MATA HATI bukan dengan mata zahir, berapa kerap kita tersalah pandang jika semata2 pandangan kita dengan mata zahir. kedua2nya tak makan, malah kekadang tu derita orang ada makanan tapi tak boleh makan lebih teruk lagi dan hampir tak ada bezapun yang ada nasi atau tidak kerana definasi rezeki tu adalah apa-apa yang telah dimanafaatkan"
Saya: "Tapi akhi, cuba bayangkan seorang kafir di Kutub Utara dan seorang kafir di Malaysia, tetapi di Kutub Utara tak pernah dengar syariat Islam dan di Malaysia dah ada program dakwah, tetapi kedua2 mati kafir dan mendapat tempat yang sama (neraka)?"
Naqib: "adakah anta telah pasti kedua2nya masuk neraka?"
Saya: "Ana tak pasti...."
Naqib: "Anta rujuk ayat 62 surah albaqoroh"(lalu saya buka terjemahan alquran yang saya bawa)
Saya: "Adakah ini bermakna Yahudi, Nasrani dan Sabiin ni masuk syurga?"
Naqib: "Tidak juga tetapi bagi yang telah menggunakan segala ikhtiarnya dan berusaha bersungguh beriman dengan Allah dan tidak menyegutukanNya tentunya tidak akan berdukacita di akhirat kelak. Anta kena baca tafsir Ibn Katsir atau setidak-tidaknya Tafsir Alazhar nanti akan jelas"
Saya: "Akhi, ana masih tak jelas...."
Naqib: "Anta kena memahami akan sifat Allah dan itu yang silibus kita tekankan perlunya duat memahami konsep asas Islam seperti sifat-sifat Allah yang dibahagi oleh ulama kepada 3: 1. Sifat Rububiah, 2 Sifat Uluhiah dan 3. Asma wa sifat. Membezakan sifat makhluk yang adam dan khaliq yang qidam serta memahami akan sifat sementaranya alam ini pastilah anta akan melihat sifat kesempuraan Allah yang maha Adil. Tadabbur alam seperti bermusafir akan menyebabkan anta lebih memahaminya.."
Saya: "Tapi ramai yang tak berpuas hati bagaimana...."
Naqib: "Manusia memang diciptakan dengan nafsu dan keluhkesah untuk mentadbir dunia ini. Jika tak adalah manusia bernafsu dan berpuashati dengan apa yang ada maka dunia ini tak akan ada perubahannya. Dari perubahan yang dibuat oleh manusia itu Tuhan menentukan dianya ditempatkan di syurga atau nereka. Supaya Tuhan berlaku adil kepada hambaNya yakni diberi kuasa ikhtiar (memilih) dan hasil bergantung kepada amalnya. Manakala manusia akan benar-benar berpuashati bila tanah dah disuapkan dalam mulut dia (mati)..."

Nota: Banyak yang saya tambah kerana nota saya ringkas saja, tetapi mafhum dialog usrah saya macam itulah lebih kurang. Kalau ada yang tak "puas hati" kita berdiskusi lagi.

WalLahu a'lam

HBN

Tiada ulasan:

Catat Ulasan