Kepada semua dermawan, harap kiranya tuan/puan yang mulia menyalurkan sumbangan untuk aktiviti Surau An-Nur SP1 samada melalui tabung surau atau melalui akaun CIMB (Akaun alTijarah), No. Akaun: 16010000007106 atas nama SURAU AN-NUR. Semoga Allah membalas kebaikan tuan/puan dengan kebaikan yang banyak.

2009-05-25

Sunnah Adalah Jalan Nabi Menuju Ke Syurga


Assalamualaikum ww

Sahabat2 yang kasihi,
RasululLah s.a.w. adalah rujukan kita dan panduan yang digariskan oleh RasululLah itulah yang kita turuti. Mungkin ada di kalangan kita yang lebih 'seronok' beramal dengan amalan 'ciptaan' orang lain yang dilabelkan sebagai Ustaz, Tok Guru, Wali dan sebagainya tetapi tidak merasa 'ghairah' melaksanakan satu sunnah dari sumber yang shoheh.

RasululLah s.a.w. perrnah menegur para sahabatnya yang ingin melaksanakan amalan yang 'extreme', ini berlaku apabila ada di antara para sahabat baginda merasakan ibadah mereka sangat sedikit berbanding dengan Rasulullah sehinggakan mereka ingin bersolat malam terus menerus, berpuasa sepanjang masa dan tidak mahu berbuka serta ingin menjauhi wanita dan tidak ingin berkahwin selama-lamanya, sebagaimana hadis yang diriwayatkan dari Anas bin Malik r.a bahwa dia berkata Rasulullah saw. telah datang kepada mereka seraya berkata,

“Ketahuilah, demi Allah sesungguhnya aku adalah orang yang paling takut di antara kamu kepada Allah dan paling takwa kepada-Nya. Tetapi aku berpuasa dan berbuka, aku solat, aku tidur, dan aku berkahwin dengan wanita. Maka barangsiapa yang membenci sunnahku, bukanlah ia dari golonganku.” (Riwayat Imam Bukhari dan Muslim)

Dikatakan Iblis menyesatkan hamba Allah dalam ibadah dalam 2 cara:
1. Bukan ahli ibadah - disesatkan dengan melalaikannya sehingga lupa atau tidak langsung tunduk kepada Allah.
2. Ahli ibadah - disesatkan supaya beramal berlebih-lebihan sehingga keluar dari perintah Allah dan NabiNya tetapi merasakan ialah orang yang paling banyak amalnya.

WalLahu a'lam

HBN

Tiada ulasan:

Catat Ulasan