Kepada semua dermawan, harap kiranya tuan/puan yang mulia menyalurkan sumbangan untuk aktiviti Surau An-Nur SP1 samada melalui tabung surau atau melalui akaun CIMB (Akaun alTijarah), No. Akaun: 16010000007106 atas nama SURAU AN-NUR. Semoga Allah membalas kebaikan tuan/puan dengan kebaikan yang banyak.

2009-05-22

Penyakit Satu Tanda Azab (Salam Harvard 5)


Assalammualaikum,

Minggu ini minggu terakhir. Suhu masih dingin dan kadang kala hujan (15-16 c). Yang sedapnya bila matahari cerah tapi suhunya masih dingin. Subuh memang cepat 3.45 dan terbit fajar 5.20 pagi manakala Maghrib 8. mlm dan Isya' 9.40 mlm.

PENYAKIT SATU TANDA AZAB

2. Nampaknya sudah ada kes kedua N1H1 pada minggu lepas di Malaysia dan sekiranya tiada kes baru Kem.Kesihatan kata Malaysia bebas dari virus tersebut. Di sini nampaknya macam biasa sahaja. Semua sekolah, kolej dan public macam biasa. Tiada apa-apa sekatan atau yang pakai mask. Malah orangpun sudah tidak lagi bercakap mengenai swine flu lagi. Masa balik nanti berkemungkinan besar akan melalui tapisan yang agak rapi di KLIA.

3. Insya Allah oleh kerana tempoh kursus saya telah tamat saya akan balik pada Sabtu ini dan saya sampai pagi Isnin. Balik saya kerana tamat kursus dan balik untuk menyambung tanggung jawab dan kembali bertugas. Pastinya ia bukan kerana ingin lari dari taqdirnya. Elok dikongsi hadis berikut:

Hadis Usamah bin Zaid r.a katanya:
Rasulullah s.a.w bersabda: Penyakit taun itu adalah satu tanda atau azab yang dikirimkan kepada Bani Israel atau kepada kaum yang sebelum kamu, maka apabila kamu mendengar khabarnya janganlah datang ke tempat itu dan jika taun itu berjangkit di mana kamu berada, maka janganlah kamu lari daripadanya.
Nombor Hadith Dalam Sahih Muslim : 4108


Hadis Abdullah bin Abbas r.a:
Di ringkaskan maksud Umar bin Al-Khattab pernah pergi ke Syam. Mereka mengkhabarkan bahawa wabak (penyakit taun) telah berjangkit di Syam. Ibnu Abbas berkata setelah mendengar berita itu, Umar berbincang dengan para sahabat Muhajirin yang pertama dan mereka telah berbeza-beza pendapat. Kemudian berbincang dengan para sahabat Ansar dan sepakat kemudian berkata: Menurut kami, sebaik-baiknya engkau bawa sahaja mereka pulang dan tidak mengajak mereka memasuki kawasan wabak ini. Abu Ubaidah bin Al-Jarrah bertanya: Apakah itu bererti lari dari takdir Allah? Umar menjawab: Ya, kita lari dari ketentuan (takdir) Allah untuk menuju kepada takdir Allah yang lain. Apakah pendapatmu seandainya engkau mempunyai seekor unta yang turun di suatu lembah yang mempunyai dua keadaan, satunya subur dan satu lagi tandus. Adakah jika engkau mengembalanya pada tempat yang subur itu bukan bererti engkau mengembalanya kerana takdir Allah? Begitu pula sebaliknya, bukankah engkau mengembalanya kerana takdir Allah juga? Lalu datanglah Abdul Rahman bin Auf berkata pernah mendengar Rasulullah s.a.w bersabda: Apabila kamu mendengar terdapat wabak di suatu daerah, janganlah kamu datang ke tempatnya. Sebaliknya, sekiranya wabak itu berjangkit di suatu daerah sedangkan kamu berada di sana maka janganlah kamu keluar melarikan diri daripadanya. Mendengar kata-kata itu Umar bin Al-Khattab memuji Allah, kemudian beredar meninggalkan tempat itu
Hadis Penuh Dalam Sahih Muslim [Dalam Bahasa Arab sahaja]: 4114

Memahami Dunia Kapitalis

Dalam dunia yang kompetetif dan global ini, siapa yang ada pengetahuan, rajin, tinggi disiplinnya, mempunyai 'strategi', sentiasa berfikir, bermakna ia akan menguasai ekonomi dunia. Contohnya Singapura,.. mendatang Cina.

Bagi masyarakat, sekiranya tidak menguasai ilmu, masyarakat itu akan mundur. Akhirnya mereka yang berilmu akan menguasai mereka yang kurang ilmunya. Maka negara itu masih mundur dari aspek kemudahan asas, kebersihan, kesihatan, kehidupan berkeluarga dll walaupun banyak hasil mahsulnya. Ini banyak berlaku kepada dunia ke 3 (termasuk middle east).

Oleh kerana sentiasa memikirkan bagaimana untuk mengaut keuntungan, kadang kala manusia lupa akan tanggung jawabnya sebagai khalifah di muka bumi ini. Meskipun ada yang kaya raya, namun ramai juga yang rugi atau miskin kerananya. Maka manusia di dunia ini kadang kala terpedaya dan sibuk dengan kehendak nafsu dan sebenarnya lebih mementingkan diri sendiri.

Marilah Menuju Kejayaan

Sebagai individu Muslim, adalah tanggungjawab kita meyakinkan bahawa dengan ad din, hidup kita juga berjaya. Kita ingin tunjukkan bahawa individu yang berjaya itu ialah yang menegakkan solah... seperti yang sentiasa dilaungkan oleh muazzin (..marilah menuju kejayaan..).

Gunakan masa senangmu

Dari Ibn Umar r.a., katanya : " Rasulullah SAW telah memegang bahuku dan bersabda : ' Anggaplah dirimu di dunia ini sebagai seorang perantau, atau pengembara. ' Maka Ibn Umar berkata : "Jika engkau berada di waktu petang, maka janganlah engkau menunggu pagi. Dan jika engkau berada di waktu pagi maka janganlah engkau menunggu petang. Gunakanlah waktu sihatmu sebelum datang waktu sakit. Dan gunakanlah waktu hidupmu sebelum datang waktu mati".

Teringat saya hadis yang selalu disiarkan dalam radio IKIM, tentang lima sebelum lima. Maksudnya mengenai peringatan terhadap muda sebelum tua, kaya sebelum miskin, sihat sebelum sakit, lapang sebelum sibuk dan hidup sebelum mati...

Wallahu 'alam.

Dato' Penasihat

Tiada ulasan:

Catat Ulasan