Kepada semua dermawan, harap kiranya tuan/puan yang mulia menyalurkan sumbangan untuk aktiviti Surau An-Nur SP1 samada melalui tabung surau atau melalui akaun CIMB (Akaun alTijarah), No. Akaun: 16010000007106 atas nama SURAU AN-NUR. Semoga Allah membalas kebaikan tuan/puan dengan kebaikan yang banyak.

2009-05-11

Pengusaha dan Pengguna (Salam Harvard 4)


Assalammualaikum.

Minggu ini cuaca di sini sudah beransur panas. Dalam seminggu dua ini sejuknya macam Cameron Highland (18-20c) kira sejuk-sejuk kuku sajalah. Pendimec swine flu pun nampaknya sudah tidak menjadi berita lagi. Insyaallah kalau rajin ada satu lagi isu yang ingin dikongsikan. Jika tidak mungkin ini yang terakhir sebelum saya balik hujung minggu depan.

Pengusaha dan Pengguna.

Di sepanjang beberapa minggu lepas saya belajar bagaimana konglomerat global mempengaruhi pengguna dengan pelbagai strategi. Antara jenama dan syarikat yang dikaji termasuklah Nike, Starbuck, NutraSweet, Gucci, JumboJet, Dove, Airbus, Wall Mart dll.

Beberapa fakta yang ingin dikongsikan:

Tahukah Anda

i. Pemanis Tiruan

Pemanis tiruan banyak digunakan dalam makanan dan minuman yang disebut Aspartame mengandungi L-aspartic dan L-phenylalanine mempunyai 180 kali lebih manis drpd gula. Ada sejenis lagi iaitu sacharin ini 300 kali lebih manis drpd gula. Ia diharamkan kerana dikaitkan dengan kanser.

Pemanis tiruan banyak digunakan dalam minuman spt Coke dan Pepsi, ajinomoto dll. Jenama yg diguna utk pemanis ialah Pal Sweet, Pal Sweet Diet, Equal, Nutra Sweet dll yg biasanya banyak terdapat di hotel. Rasanya bahan kimia ini juga digunakan utk memaniskan jeruk yang masam. Syarikat yang mendominasikan perniagaan ini ialah Nutra Sweet (USA) dan The Holand Sweetener Co.

ii. Starbuck

Starbuck memperoleh keuntungan bersih lebih 25 billion setahun. Perniagaanya hanya minuman dan kopi espresso, toffee nut latte, frappucino dll. Syarikat ini menambah pelaburan lagi sebanyak 40 m untuk menguasai pasaran dunia. Sasaran utama ialah anak muda dengan gaya hidup moden dan dunia IT. Strateginya perniagaannya ialah menggunakan 'branding' dengan mengenakan harga yang tinggi dan dikaitkan dengan gaya hidup anak muda di bandar.

iii. Nike

Seperti juga Starbuck, Nike dikaitkan dengan jenama bagi seorang juara. Syarikat ini diterajui oleh Phil Knight seorang yang hanya meminati sukan. Namun berupaya memperkenalkan jenama kasut dengan mereka bentuk kasut sukan kepada ahli sukan. Sasaran asalnya ialah 'high end'. Apabila berjaya baharulah ia mengeluarkannya dengan banyak dan pelbagai jenis pakaian sukan dan kasual hingga yg lower end.

Berdasarkan beberapa syarikat yang dikaji, didapati mereka sememangnya:
i. sentiasa mengkaji tabiat dan kecenderungan pengguna.
ii. menggunakan pelbagai strategi untuk memasarkan produk.
iii. terdapat trend atau pola pengguna yang boleh diramal
iv. menggunakan emotional attachment bagi setiap jenama.

Sebenarnya banyak barangan yang kita guna di Malaysia sebenarnya francise/ under licensed kepada syarikat di USA spt minuman jus Tropicana, cokelat, cereal, syampoo dan sabun dll. Bayangkan sekarang ini, sesuatu barangan itu diperkenalkan adalah untuk global market dan pulangannya juga lumayan. Kelebihan Amerika kerana penduduknya ramai dan apabila mereka menguasai pasaran Amerika mudah bagi mereka untuk beralih ke global.

Moralnya, jika rakyatnya ramai kemungkinan untuk bisness berjaya amat signifikan. Pun begitu jika individunya tiada nilai 'ehsan' dalam dirinya, ia akan bertindak tanpa batasan. Sama seperti jatuhnya syarikat Enron dengan CEOnya, Knneth Lay gergasi gas di US dan dunia yang mempunyai modal 100.7 billion.

Sekian. Sekadar perkongsian ilmu...!

Dato' Penasihat

Tiada ulasan:

Catat Ulasan