Kepada semua dermawan, harap kiranya tuan/puan yang mulia menyalurkan sumbangan untuk aktiviti Surau An-Nur SP1 samada melalui tabung surau atau melalui akaun CIMB (Akaun alTijarah), No. Akaun: 16010000007106 atas nama SURAU AN-NUR. Semoga Allah membalas kebaikan tuan/puan dengan kebaikan yang banyak.

2009-05-30

Walimah


Assalamualaikum ww

Sahabat2 yang dirahmati Allah, salah satu tanda kekuasaan Allah ialah menjadikan pasangan untuk lelaki dari kalangan perempuan (juga di kalangan manusia) untuk memenuhi keperluan 'mawaddah' dan 'rahmah'. Diriwayatkan oleh banyak penulis sirah, Nabi SAW berkahwin semasa berumur 25 tahun (tahun qamariah), umar yang amat sesuai untuk seorang lelaki memulakan alam perkahwinan.
Sheikh Abdullah Nasih Ulwan dalam kitabnya, "tarbiatul awlad" menyimpulkan yang perkahwinan itu adalah fitrah kepada kemanusiaan dan menjadi maslahah kepada manusia sebagai:
a. Saluran yang sah melahirkan zuriat manusia
b. Memelihara salasilah keturunan manusia
c. Memelihara masyarakat dari gejala tidak bermoral (zina)
d. Memeliharan masyarakat dari penyakit

(terutama kesan dari perzinaan dan hubungan bebas lelaki-perempuan)
e. Ketenteraman rohani dan naluri
f. Membentuk kerjasama di antara suami isteri

(terutama dalam urusan rumahtangga dan pendidikan anak-anak)
g. Menyuburkan rasa belas dan kasih-sayang dalam institusi keluarga.

Oleh itu, menghadiri majlis kenduri perkahwinan bukan sekadar untuk "melepas batuk di tangga" tetapi sebagai menyokong satu sunnah yang amat dituntut oleh Islam.

Ketika cuti sekolah ini, banyaklah kita menerima undangan ke majlis perkahwinan. Sebaiknya kita memenuhi undangan ini dan elakkan mengada-adakan majlis di luar peraturan yang ditetapkan oleh Allah dan RasulNya.

WalLahu alam.

HBN

Tiada ulasan:

Catat Ulasan