Kepada semua dermawan, harap kiranya tuan/puan yang mulia menyalurkan sumbangan untuk aktiviti Surau An-Nur SP1 samada melalui tabung surau atau melalui akaun CIMB (Akaun alTijarah), No. Akaun: 16010000007106 atas nama SURAU AN-NUR. Semoga Allah membalas kebaikan tuan/puan dengan kebaikan yang banyak.

2009-05-22

Malam Jumaat


Assalamaualaikum,

Amalan biasa di kalangan masyarakat Melayu membaca surah Yaasin, bertahlil dan berdoa untuk keselamatan di dunia dan akhirat - khusus untuk diri sendiri, keluarga dan sanak sau dara yang telah meninggal dunia.

Tidak cukup dengan zikir, ianya pasti diuruti dengan jamuan samada yang ringan atau yang berat. Keadaan ini biasa berlaku di masjid, surau atau di rumah. Jika perkara wajib atau sunat pun jarang kita (ambil) tahu nasnya, apatah lagi perkara uruf seperti ini bilakah ianya bermula. Tidak tahu di mana sumber dan bila sebenarnya ianya mula diamalkan di nusantara ini.

Hakikatnya ia terus berlaku dan berlalu tanpa ada pihak mengkaji secara tepat akan perkara ini. Adalah lumrah surau dan masjid dihadiri lebih ramai jamaah pada malam jumaat. Kita merasakan adanya kebaikan dalam amalan yang telah berakar umbi dalam masyarat dan yang penting kita isikannya dengan sesuatu yang lebih baik.

Ziarah SP1 untuk bulan Mei adalah seperti berikut:

Tarikh: 28/5/2009
Masa: Lepas Isyak (malam jumaat)
Tempat: No 21 Jalan SP 1/7 Saujana Puchong (rumah Akh Harun)
Agenda: Zikir, Taaruf, Perbincangan
(diikuti dengan jamuan ringan adanya)

Wassalam

Pengerusi

Tiada ulasan:

Catat Ulasan