Kepada semua dermawan, harap kiranya tuan/puan yang mulia menyalurkan sumbangan untuk aktiviti Surau An-Nur SP1 samada melalui tabung surau atau melalui akaun CIMB (Akaun alTijarah), No. Akaun: 16010000007106 atas nama SURAU AN-NUR. Semoga Allah membalas kebaikan tuan/puan dengan kebaikan yang banyak.

2009-05-16

Mencegah Kemungkaran


Assalamualaikum

Sahabat yang dirahmati Allah,
Mencegah kemungkaran itu ada sesuatu yang wajib dilakukan seiring dengan menyuruh kepada kebaikan. Ini sesuai dengan pesan Nabi SAW melalui sahabat Abu Sa’id al-Khudri r.a. berkata: Saya telah mendengar Rasulullah s.a.w. bersabda: “Sesiapa di antara kamu yang melihat sesuatu kemungkaran, maka hendaklah dia mengubahnya dengan tangan (kuasa); maka sekiranya dia tidak mampu, (hendaklah dia mengubahnya) dengan lidahnya(nasihat) dan jika dia tidak mampu (juga), (hendaklah dia mengubahnya) dengan hatinya. Dan yang demikian itu adalah selemah-lemah iman”. (diriwayatkan oleh Muslim)

Walau bagaimanapun kita perlu mengetahui hak dan tanggungjawab kita semasa mencegah kemungkaran yakni jangan sampai kita pula menceroboh hak orang lain yang juga satu kemungkaran.

Jika kita mendengar aduan atau berita dari seseorang tentang sesuatu maksiat/kemungkaran perlulah diselidiki tanpa prejudis dengan tuduhan tersebut supaya kita dapat berlaku adil. Ingatlah yang kita di Malaysia ini mempunyai undang-undang untuk dipatuhi.

Bacaan tambahan sila ke sini.


Wallahu a'lam.
Pengerusi

Tiada ulasan:

Catat Ulasan