Kepada semua dermawan, harap kiranya tuan/puan yang mulia menyalurkan sumbangan untuk aktiviti Surau An-Nur SP1 samada melalui tabung surau atau melalui akaun CIMB (Akaun alTijarah), No. Akaun: 16010000007106 atas nama SURAU AN-NUR. Semoga Allah membalas kebaikan tuan/puan dengan kebaikan yang banyak.

2009-05-06

Keampunan Tuhan


Assalamualaikum ww

Sahabat2 yang dikasihi, bak kata pepatah, "bumi mana tak ditimpa hujan, manusia mana tak melakukan kesilapan". Kesilapan yang dilakukan samada disengaja atau tidak, samada dilakukan kerana jahil (tak tahu) atau tidak semuanya perlu dimohonkan keampunan. Jika memahami ma'rifat Tuhan, kesalahan dengan Allah lebih mudah kita berurusan. Tetapi jangan pula sampai mempermainkan Khaliq.

Semua yang berada pada alam ini adalah milik Allah dan kesalahan yang dilakukan kepada makhluk (hatta pada diri sendiri) maka kepada Allahlah jua kita meminta ampun. Ingatlah Allah itu Maha Penyayang dan Maha Penerima Taubat. Sungguhpun begitu kitaa masih perlu menyelesaikan semua tuntutan makhluk di atas kesalahan kita. Hikmah dan kebijaksanaan dan urusan ini amatlah penting supaya tidak memberatkan lagi keadaan.

Surah Ali Imron, ayat 135:
"Dan juga orang yang apabila melakukan perbuatan keji, atau menganiayai diri sendiri, mereka ingat kepada Allah lalu memohon ampun akan dosa mereka dan tiada yang mengampunkan dosa melainkan Allah, dan mereka juga tidak meneruskan perbuatan keji mereka itu, sedangkan mereka mengetahui."

Tulisan ringkas dari Tuan Guru Nik Abdul Aziz Nik Mat akan perkara ini amatlah elok difahami.

WalLahu 'alam

Harun Noordin
SP1

Tiada ulasan:

Catat Ulasan