Kepada semua dermawan, harap kiranya tuan/puan yang mulia menyalurkan sumbangan untuk aktiviti Surau An-Nur SP1 samada melalui tabung surau atau melalui akaun CIMB (Akaun alTijarah), No. Akaun: 16010000007106 atas nama SURAU AN-NUR. Semoga Allah membalas kebaikan tuan/puan dengan kebaikan yang banyak.

2010-08-20

Albaqoroh:10

Assalamualaikum ww

Mafhumnya: "Dalam hati mereka terdapat penyakit (syak dan hasad dengki), maka Allah tambahkan lagi penyakit itu kepada mereka; dan mereka pula akan beroleh azab seksa yang tidak terperi sakitnya, dengan sebab mereka berdusta."

Tabiat menipu atau berbohong adalah sifat kemunafikan dan merupakan satu penyakit. Ianya merupakan satu penyakit jiwa dan jika terlalu parah amat sukar untuk menghilangkannya. Penyakit ini jika tidak dikawal akan menyebabkan keseluruhan sistem akhlak individu tersebut akan rosak.

Masalah ini berpunca dari jiwa (hati) yang tidak berpendirian dan takut menghadapi risiko. Manusia yang tiada keyakinan diri dan tidak sanggup menghadapi risiko adalah golongan yang tidak akan berjaya. Mereka akan menderita di dunia dan di akhirat.

Pantun Melayu ada menyebut
               Siakap senohong gelama ikan duri
                    Bercakap bohong lama-lama mencuri

Kelemahan jiwa golongan munafik bukan saja meruntuhkan sistem akhlaknya sendiri tetapi juga boleh memporak perandakan keluarga, masyarakat dan negara.

WalLahu a'lam
HBN

Tiada ulasan:

Catat Ulasan