Kepada semua dermawan, harap kiranya tuan/puan yang mulia menyalurkan sumbangan untuk aktiviti Surau An-Nur SP1 samada melalui tabung surau atau melalui akaun CIMB (Akaun alTijarah), No. Akaun: 16010000007106 atas nama SURAU AN-NUR. Semoga Allah membalas kebaikan tuan/puan dengan kebaikan yang banyak.

2010-08-05

Alfatihah:4

Assalamualaikum ww sahabat2 yang dikasihi,


Mafhumnya: "Yang Menguasai pemerintahan hari Pembalasan (hari Akhirat)".
Umat Islam beriman dan meyakini selepas kematian akan ada satu lagi kehidupan yakni hari pembalasan dimana segala amal perbuatan di dunia dibalas pada hari ini. Pada ketika itu, manusia akan dihisab di mahkamah Allah yang memerintah dan berkuasa pada hari itu.

Allah bersifat Maha Pemurah dan Maha Penyayang tidak memerlukan makhluk, ini diyakini dengan sifatNya "qiamu binafsihi". Oleh itu penghakiman pada ketika itu Maha Adil, Maha Seni dan Maha Telus. Jika di dunia hakim-hakim terdedah dengan unsur rasuah dan kepentingan peribadi, tetapi pada hari mahsyar, HakimNya ialah Allah SWT sendiri, malah hakim-hakim didunia akan juga dihakimi kerana penghakiman mereka.

Hari pembalasan adalah hari yang digeruni kerana segalanya akan terbongkar, tuntutan akan adili walaupun sebesar zarrah atau lebih kecil lagi. Nikmat dan ujian yang Allah berikan akan dinilai pada hari itu. Hari pembalasan bermula dengan kehancuran alam ini dan diganti dengan alam yang lain yakni alam akhirat. Tiada kematian lagi sesudah itu dan kesudahanannya samada di Syurga (Jannah) atau Neraka (Nar).

Beruntunglah bagi siapa yang baik kesudahannya, walaupun di dunia penuh dengan kesulitan. Berbaik-sangkalah dengan Allah untuk Ramat dan RahimNya.

WalLahu a'lam

Tiada ulasan:

Catat Ulasan