Kepada semua dermawan, harap kiranya tuan/puan yang mulia menyalurkan sumbangan untuk aktiviti Surau An-Nur SP1 samada melalui tabung surau atau melalui akaun CIMB (Akaun alTijarah), No. Akaun: 16010000007106 atas nama SURAU AN-NUR. Semoga Allah membalas kebaikan tuan/puan dengan kebaikan yang banyak.

2010-08-27

Albaqoroh:17

Assalamualaikum ww

Mafhumnya: "Perbandingan hal mereka (golongan yang munafik itu) samalah seperti orang yang menyalakan api; apabila api itu menerangi sekelilingnya, (tiba-tiba) Allah hilangkan cahaya (yang menerangi) mereka, dan dibiarkannya mereka dalam gelap gelita, tidak dapat melihat (sesuatu pun)."

Malam ini adalah malam nuzululquran di mana 1444 tahun yang lalu Nabi SAW telah menerima wahyu pertama yang merupakan 5 ayat pertama surah al Alaq. Bukan saja sejarah ini perlu dikenang tetapi menghayati Alquran dalam kehidupan seharian itulah yang perlu dilakukan.

Alquran bukan sekadar untuk diingati hari penurunannya atau sekadar untuk dibaca secara lunak tetapi untuk diamalkan. Inilah tuntutan wajib dari Allah SWT. Jika tidak seumpama golongan munafik yang mendapat cahaya tetapi dipadamkan oleh Allah SWT dan tinggallah mereka dalam kegelapan tanpa petunjuk.

Ya Allah rahmatilah kami dengan alQuran
Jadikanlah alQuran itu bagi kami sebagai imam (pemimpin), cahaya, petunjuk dan rahmat..... Amin

WAlLahu a'lam
HBN

Tiada ulasan:

Catat Ulasan