Kepada semua dermawan, harap kiranya tuan/puan yang mulia menyalurkan sumbangan untuk aktiviti Surau An-Nur SP1 samada melalui tabung surau atau melalui akaun CIMB (Akaun alTijarah), No. Akaun: 16010000007106 atas nama SURAU AN-NUR. Semoga Allah membalas kebaikan tuan/puan dengan kebaikan yang banyak.

2010-08-10

Alfatihah:6

Assalamualaikum ww sahabat2 yang dimuliakan,

Mafhumnya: "Tunjukilah kami jalan yang lurus."

AlhamdulilLah, kita berada di penghujung bulan Syaaban 1431H. Mungkin esok atau lusa kita akan memulakan ibadah syiam (puasa) yang merupakan rukun Islam. Makan, minum dan hubungan seksual adalah fitrah kehidupan manusia tetapi di bulan Ramadhan (hanya di siang hari) kita diwajibkan menahan diri dari perkara tersebut dan perkara-perkara lain yang boleh membatalkan puasa semata mata kerana (taqwa kepada) Allah. Walau bagaimanapun Allah Maha Penyayang di dalam ibadah yang 'berat' ini terdapat juga rukhsoh bagi yang lemah dan dalam kesulitan.

Dan disepanjang bulan Ramadhan kita dianjurkan supaya membuat sebanyak-banyak kebaikan dan amal soleh kerana ganjaran yang amat besar berbanding pada masa lain. Inilah motivati yang diberikan Allah kepada kita untuk kita kuat beramal dan diteruskan sesudah Ramadhan nanti. Kesemuanya ini tidak mampu dilaksanakan melainkan di atas petunjuk (huda) dari Allah. Antara amal soleh yang tidak wajar dilalaikan ialah berdoa. Di dalam Surah alBaqoroh ayat 183 hingga 187 diterangkan perintah Tuhan tentang berpuasa dan ayat 186 adalah perintah untuk berdoa.

Ayat ke-enam surah alFatihah ini adalah doa paling penting untuk kita menjalani kehidupan di dunia ini. memohon kepada Allah supaya kita ditunjuki dengan jalan yang lulus, yakni ISLAM itu sendiri yang berdalilkan alQuran dan asSunnah.

Ini sebut Nabi SAW:

Mafhumnya: "Telah aku tinggalkan pada kamu dua perkara yang tidak akan menyesatkan kamu selama-lamanya pabila kamu berpegang pada keduanya, KitabulLah dan Sunnah RasulNya "

Semoga Allah memberi kita petunjuk agar kita terus beristiqomah dalam Islam sehingga akhir hayat kita.

Selamat Berpuasa.

WalLahu a'lam

HBN

Tiada ulasan:

Catat Ulasan