Kepada semua dermawan, harap kiranya tuan/puan yang mulia menyalurkan sumbangan untuk aktiviti Surau An-Nur SP1 samada melalui tabung surau atau melalui akaun CIMB (Akaun alTijarah), No. Akaun: 16010000007106 atas nama SURAU AN-NUR. Semoga Allah membalas kebaikan tuan/puan dengan kebaikan yang banyak.

2010-08-17

Albaqoroh:7

Assalamualaikum ww

Mafhumnya: "Allah meteraikan atas hati mereka serta pendengaran mereka dan pada penglihatan mereka ada penutupnya; dan bagi mereka pula disediakan azab seksa yang amat besar."

Kita masih dalam tarbiah Ramadhan, antara pengisian ramadhan adalah untuk membentuk keperibadian yang luhur dan ikhlas walaupun di belakang pandangan manusia. Orang yang beriman akan tetap berpuasa walaupun tidak dilihat oleh manusia kerana hatinya (perasaannya) telah tertanam sifat ihsan, yakni sentiasa merasakan Allah melihat apa yang dilakukan.

Manakala bagi orang kafir, perasaan ini telah ditutup oleh Allah, malah penglihatan dan pendengaran mereka hanyalah pada apa yang dilihat saja tanpa boleh lagi menganalisa kesan atau natijah dari apa yang dilihat atau didengar. Jika orang2 kafir melihat tanda-tanda kebesaran Allah, akal mereka tidak akan mampu melihatnya sebagai satu petunjuk kepada kebenaran wujudnya Zat yang Maha Agung.

Kadang-kadang mereka sendiri menutup pendengaran mereka dengan tangan dan kekuasaan mereka jika didatangkan hujjah dan kebenaran. Tidak hairanlah mereka akan mendapat azab seksa yang besar di akhirat nanti kerana mereka telah merasakan kebenaran itu sendiri merupakan azab buat mereka di dunia.

WalLahu a'lam
HBN

Tiada ulasan:

Catat Ulasan