Kepada semua dermawan, harap kiranya tuan/puan yang mulia menyalurkan sumbangan untuk aktiviti Surau An-Nur SP1 samada melalui tabung surau atau melalui akaun CIMB (Akaun alTijarah), No. Akaun: 16010000007106 atas nama SURAU AN-NUR. Semoga Allah membalas kebaikan tuan/puan dengan kebaikan yang banyak.

2010-08-19

Albaqoroh:8

Assalamualaikum ww

Mafhumnya: "Dan di antara manusia ada yang berkata: Kami telah beriman kepada Allah dan kepada hari akhirat; padahal mereka sebenarnya tidak beriman."

Ada sejenis manusia yang mempunyai 2 sifat yang berlawanan yakni sifat luaran dan dalaman mereka amat berbeza sekali. Luaran mereka nampak beriman tetapi dalaman mereka adalah kafir. Jenis manusia inilah yang digelar munafik. Terlalu sukar untuk manusia lain berhubungan dan bersosial dengan manusia munafik ini. Hatta golongan kafir pun kadang kadang tidak mempercayainya.

Dalam sejarah awal Islam golongan inilah yang telah merosakkan struktur masyarakat Islam yang dibina oleh Nabi SAW di Madinah. Secara luaran mereka mengaku beriman tetapi dalaman mereka bersifat kafir yang tegar. Kini golongan ini terlalu banyak dalam masyarakat, secara mudah manusia jenis ini boleh dikesan bilamana:
1. dia berjanji, dia akan memungkirinya
2. dia diberi amanah, dia akan khianat
3. dia bercakap, pasti dia berdusta/bohong.
Samada dia mempunyai ketiga-tiga sifat ini atau  salah satunya maka itulah sifat orang munafik.

Wallahu a'lam
HBN

Tiada ulasan:

Catat Ulasan