Kepada semua dermawan, harap kiranya tuan/puan yang mulia menyalurkan sumbangan untuk aktiviti Surau An-Nur SP1 samada melalui tabung surau atau melalui akaun CIMB (Akaun alTijarah), No. Akaun: 16010000007106 atas nama SURAU AN-NUR. Semoga Allah membalas kebaikan tuan/puan dengan kebaikan yang banyak.

2010-08-07

Alfatihah 5

Assalamualaikum ww sahabat2

Mafhumnya: "Engkaulah sahaja yang kami sembah, dan kepada Engkaulah sahaja kami memohon pertolongan."

Pagi tadi telah diadakan program gotong royong surau untuk menyambutkan ramadhan. Kerja gotong royong untuk membersih surau, mengganti kipas yang dicuri, memasang lampu, mengubah pemidang (hijab untuk jamaah muslimat), membaiki paip wudhu, tandas dan membentang tikatr di dewan makan. Walaupun agak memenatkan tetapi seronok dapat bersama sahabat-sahabat dan jiran-jiran. Dato' Penasihat bawa nasi lemak sebagai hidangan mengalas perut. Tak sangka-sangka durian dan pulut pun ada....

Inilah janji Allah, walaupun kita mengharapkan janji akhirat saja tetapi balasan di dunia telah pun nampak.

Ayat kelima surah alFatihah ini amat mendalam maknanya bagi yang mengakui keAgungan dan keHebatan Allah. Sesudah 4 ayat diterangkan akan sifat Allah, kini tiba giliran kita untuk menyatakan ketundukan, ketaatan dan pengharapan hanya pada Allah. Bagi umat Islam, semua amalan yang soleh merupakan ibadah dan amal yang soleh itu diniatkan semata-mata untuk Allah. Jika kita bergotong royong pun semata-mata untuk Allah bukan kerana AJK atau jiran atau apa saja.

Surau An-Nur bukanlah surau yang 'mewah', keperluannya hanyalah atas sumbangan jamaah dan hanya cukup untuk kemudahan asas. Kita berharap menjelang ramadhan ini lebih ramai akan menyumbang supaya aktiviti kita dapat berjalan dengan sempurna seperti solat tarawikh diimamkan oleh qori yang hafiz dan majlis tadabbur alQuran dapat diteruskan seperti tahun-tahun yang lepas. Kita berdoa kepada Allah supaya dermawan bermurah hati menyumbang kerana Allahlah tumpuan harapan kita. Makhluk hanyalah 'wasilah' bagi rezeki Allah tiba, walaupun Allah boleh memberi secara terus tetapi Allah juga berjanji urusanNya adalah menurut 'Sunnah Allah' untuk kemudahan kita juga.

Banyakkanlah berdoa dan serulah Allah terutama dalam bulan Ramadhan yang berkat ini. Allah Maha Mendengar dan amat suka kepada seruan hambaNya. Rintihan hambaNya tidak akan dilupai dan disesiaTuhan.

Selamat datang Ramadhan telah setahun kami merinduimu....

WalLahu a'lam
HBN

Tiada ulasan:

Catat Ulasan