Kepada semua dermawan, harap kiranya tuan/puan yang mulia menyalurkan sumbangan untuk aktiviti Surau An-Nur SP1 samada melalui tabung surau atau melalui akaun CIMB (Akaun alTijarah), No. Akaun: 16010000007106 atas nama SURAU AN-NUR. Semoga Allah membalas kebaikan tuan/puan dengan kebaikan yang banyak.

2010-08-14

Albaqoroh:4

Assalamualaikum ww

Mafhumnya: "Dan juga orang yang beriman kepada Kitab Al-Qur'an yang diturunkan kepadamu, dan Kitab-kitab yang diturunkan dahulu daripadamu, serta mereka yakin akan adanya hari Akhirat."

Kita sudah beberapa hari menjalani ibadah puasa dan matlamat untuk membentuk peribadi muslim mukmin yang bertaqwa sepatutnya dapat disempurnakan selepas sebulan menjalani ibadah puasa. Walau bagaimanapun perkara asas untuk menjadi seorang yag bertaqwa disebut terus oleh Allah di dalam ayat2 awal surah al Baqoroh ini.

Allah menyebut antara ciri taqwa lagi adalah beriman dengan kitab-kitab termasuk jugalah suhuf-suhuf. Sudah pasti beriman dan beramal dengan alQuran adalah wajib serta kewajipan ini sehingga hari Akhirat. Hari akhirat adalah penamatan kewujudnya alam ini sebelum diganti dengan alam lain, iaitu alam pembalasan. Tidak berlaku lagi ujian tetapi hanyalah pembalasan terhadap semua perkara yang berlaku di alam ini. Allah akan menyerlahkan keadilanNya dan sifat kekuasaanNya. Beriman dengan hari Akirat adalah suatu perkara wajib sebagai pemisahkan seseorang itu dari batas iman dan kufur. Beriman inilah dinamakan taqwa.

WalLahu a'lam
HBN

Tiada ulasan:

Catat Ulasan