Kepada semua dermawan, harap kiranya tuan/puan yang mulia menyalurkan sumbangan untuk aktiviti Surau An-Nur SP1 samada melalui tabung surau atau melalui akaun CIMB (Akaun alTijarah), No. Akaun: 16010000007106 atas nama SURAU AN-NUR. Semoga Allah membalas kebaikan tuan/puan dengan kebaikan yang banyak.

2010-08-01

Alfatihah:3

Assalamualaikum ww sahabat2 yang dimuliakan,


Mafhumnya: "Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani."
Sekali lagi Allah menerangkan sifat ZatNya yang Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani. Walaupun Allah adalah Rabb sekelian alam tetapi Dia Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani.

Berbeza dengan manusia, jikalah mempunyai jawatan sedikit sudah mula hilang sifat pemurah dan penyayangnya untuk menunjukkkan kehebatannya yang sudah ada 'kuasa' itu. Maha Pemurah dan Penyayang Allah bukanlah bersebab tetapi mutlak. Kasih sayang Allah tanpa memerlukan sebab, ini dapat dilihat bilamana sikafir masih mendapat rezeki dan kurniaan Allah yang berlimpah ruah di dunia ini.

Allah tahu manusia/kita ini lemah kerana Dialah yang menciptakan kita. Dia bersifat Maha Pemurah dan Maha Penyayang dengan segala bantuan dan kemudahan untuk kita melaksanakan suruhan dan perintahNya (yakni beribadah). Untuk itu Allah menjanjikan rezeki, Janji Allah akan menggandakan satu kebaikan yang dibuat dari 10 kali ganda hingga tidak diketahui nilainya (hanya Allah yang mengetahui) manakala kejahatan hanya akan dikira sebagai 1 kejahatan saja.

Allah Maha Menyayangi kita dari ibubapa kita malah Allah lebih menyayangi kita dari diri kita sendiri. Tiada musibah yang diberikan Allah kepada seseorang, melainkan ada 'kebaikan' disebaliknya. Jika kita benar2 mengetahui Kasih dan Sayang Allah maka rindu dan kasih kita hanyalah kepadaNya, Zat yang Maha Sempurna .....

WalLahu a'lam
HBN

Tiada ulasan:

Catat Ulasan