Kepada semua dermawan, harap kiranya tuan/puan yang mulia menyalurkan sumbangan untuk aktiviti Surau An-Nur SP1 samada melalui tabung surau atau melalui akaun CIMB (Akaun alTijarah), No. Akaun: 16010000007106 atas nama SURAU AN-NUR. Semoga Allah membalas kebaikan tuan/puan dengan kebaikan yang banyak.

2010-08-21

Albaqoroh:11

Assalamualaikum ww

Mafhumnya: "Dan apabila dikatakan kepada mereka: Janganlah kamu membuat bencana dan kerosakan di muka bumi, mereka menjawab: sesungguhnya kami orang yang hanya membuat kebaikan."

AlhamdulilLah kita sudah melepasi 10 hari (fasa) pertama Ramadhan tahun ini, dalam fasa pertama Allah melimpahkan rahmatNya kepada kita dengan semangat dan 'bekalan tenaga' dari bulan Syaaban, kini bekalan tersebut sudah 'hampir habis' hanya kekuatan kekuatan Iman dan Amal akan membuahkan hasil meraih pengampunan dosa-dosa kita yang telah lalu. Fasa ini menjanjikan cabaran yang lebih kuati fasa pertama. Kita akan menyaksikan kehadiran jamaah di Masjid dan Surau bertambah kurang, ini adalah proses penapisan yang dilakukan oleh Allah supaya yang benar2 berkualiti niat dan amalnya akan meneruskan ibadah dengan cemerlang.

Ayat kesebelas surah alBaqoroh masih berkenaan orang2 munafik. Ulama2 tafsir menerangkan 20 ayat pertama surah alBaqoroh dengan pecahan berikut:
Ayat 1 - 5: sifat2 orang beriman
Ayat 6 - 7: sifat2 orang kafir tegar
Ayat 8 - 20: sifat2 orang munafik "talam dua muka", luaran nampak beriman/baik tetapi dalaman bersifat kafir tegar/jahat sejahat2nya.

Telah banyak kerosakan di mukabumi ini akibat tangan2 manusia yang mengaku menreka membuat kebaikan tetapi mereka secara jelas membuat kerosakan. Mereka mencipta segala macam senjata yang memusnahkan segalanya. Membelanjakan berbilion2 ringgit untuk 'pembangunan' tetapi sebenarnya pembaziran. Hasil negara di ambil tanpa limpahan kepada golongan yang susah/miskin. Zakat dilupakan malah cukai pun dielak supaya kekayaan hanya beredar dikalangan mereka yang kaya. Kerosakan dan penderitaan hanya untuk yang miskin dan tertindas.

Jika ditanyakan kepada mereka, "mengapa kamu membuat kerosakan ini?", pastilah mereka menjawab, "ini bukan kerosakan ketapi pembaikan, pemulihan ekonomi, mempertahankan diri".  Kebanyakan ucapan yang mereka ucapkan disebabkan mereka merasakan mereka membuat kebaikan kerana mereka telah larut dalam kemunafikan yang teruk.

WalLahu a'lam
HBN

Tiada ulasan:

Catat Ulasan